‘Bertudung tak boleh kerja sini’

WARTAWAN Harian Metro melakukan penyamaran di salah satu pusat beli-belah terkemuka di ibu negara.

 Kuala Lumpur: Amat mengecewakan apabila wanita Melayu yang memakai tudung menjadi mangsa diskriminasi untuk diterima bekerja oleh segelintir majikan swasta di negara ini yang mendaulatkan Islam sebagai agama rasmi.

Isu ini menjadi topik hangat dalam kalangan pengguna Internet selepas seorang pengguna Facebook (FB) dikenali sebagai Mira Kamil memuat naik status kekecewaannya selepas berulang kali permohonan kerjanya di sebuah butik ternama di sini, ditolak atas alasan dia bertudung.

Mira Kamil yang pernah menuntut di United Kingdom selama empat tahun dan sedang mencari kerja sementara memuat naik status itu di laman Facebook pada 1.59 petang Isnin lalu yang dikongsi hampir 8,500 pengguna Facebook.

“Kita memang nak pakai orang, tapi tak nak yang bertudung” dan “sorry, pakai tudung tak boleh kerja sini.” Itu antara kata-kata diterima Mira.

Bagi mendapatkan kepastian dakwaan Mira, wartawan Harian Metro melakukan penyamaran dengan memohon kerja di beberapa premis berkenaan.




Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

4 comments:

  1. Sedihnya:(
    Inilah bila 'yg duduk di atas' selalu buat tak tahu akibatnya rakyat marhaen yg jadi mangsa.

    Kakak beruntung walau kakak kerja bertudung labuh, berjubah kakak is the only Muslim di sykt tapi mereka akur dgn tahu menghormati kakak.

    ReplyDelete
  2. hurmmm
    inilah realiti dunia sekarang =(

    ReplyDelete
  3. Tu ler dinamakan negara sekular.

    ReplyDelete