Tabung 'Harta Karun' Steve Jobs ditemui setelah ditanam 30 tahun

 Steve Jobs Time Capsule. (foto: Natgeo)

ASPEN - Sebuah tabung besar mengandungi pelbagai macam benda unik berhasil ditemukan di wilayah Aspen, Amerika Syarikat. Di dalam tabung tersebut terdapat barang peninggalan mendiang Steve Jobs.

Tabung sepanjang sembilan meter dengan diameter selebar setengah meter tersebut merupakan tabung yang sengaja ditanam pada 30 tahun lalu. Tabung 'harta karun' ini merupakan idea dari para delegasi yang hadir pada Persidangan Pereka Antarabangsa di Aspen tahun 1983.

Setiap delegasi yang datang telah menyumbang berbagai barang miliknya untuk ditanam bersama barang-barang peribadi delegasi lain. Tak terkecuali sang maestro teknologi, Steve Jobs, yang turut hadir pada sidang tersebut. Tabung ini sebenarnya diberi nama Aspen Time Tube oleh panitia persidangan, namun kerana Steve Jobs menyumbangkan sebuah mouse di dalam tabung tersebut, pasukan menukar namanya menjadi Steve Jobs Time Capsule.

Mouse milik steve Jobs yang diguna 30 tahun lalu

Tak hanya mouse milik Steve Jobs, di dalam tabung tersebut juga tedapat berbagai macam barang lain yang dibungkus plastik. Seperti buku catatan, kamera Kodak Instamatic, rubik, kad nama para delegasi, bahkan satu pek tin bir yang mungkin didedikasikan bagi pasukan penggali.

Seperti dilansir dari CNet, Khamis (26/9/2013), sebenarnya penggalian hendak dilakukan pada tahun 2000 yang lalu. Namun tergendala dengan kehilangan lokasi yang tepat di mana tabung tersebut ditanam.

 Barang-barang lain yang ditanam termasuk bir

"Terdapat puluhan barang yang dibungkus plastik dalam tabung itu. Dan saya berharap mencari foto para delegasi tersebut, namun tiada," kata George Wyant, salah satu pasukan penggali dari National Geographic.

Pada persidangan tahun 1983 itu Steve Jobs berpidato tentang masa depan teknologi dunia. Pada saat itu Jobs merakam ucapan dan memberikan sebuah pita rakaman pidato bagi yang mahu. Namun sampai saat ini kaset itu hilang entah di mana. Pada pidatonya Jobs diyakini berbicara tentang teknologi canggih masa depan mengenai rangkaian wayarles, iPad, dan bahkan Apple App Store

okezone

3 comments: