Kanak-kanak perempuan 8 tahun mati di malam pertama perkahwinannya

KUWAIT CITY - Warga Yaman meminta kerajaan menjatuhkan hukuman berat untuk sebuah keluarga selepas seorang anak perempuan yang baru berusia lapan tahun meninggal dunia di malam pertama perkahwinannya.

Gadis kecil itu ternyata dinikahkan dengan seorang lelaki dengan usia lima kali lebih tua darinya. Demikian berita dari harian terbitan Kuwait, Al Watan, Ahad (8/9/2013).

Gadis kecil bernama Rawan itu meninggal dunia diyakini akibat menderita luka di alat kelaminnya dan pelbagai pendarahan dalam.

Para aktivis hak asasi manusia di Yaman mendesak polis tempatan untuk menangkap pengantin lelaki, keluarga Rawan, dan membawa mereka ke mahkamah untuk mempertanggungjawabkan perbuatannya.

Para aktivis berharap jika kerajaan menangani kes-kes yang berlaku di bandar Hardh, Wilayah Hajjah ini, maka boleh menjadi alasan kuat untuk menghentikan amalan perkahwinan awal di negeri itu.

Setelah harian Kuwait Al Watan menyiarkan kisah itu, para bloger di negeri kaya minyak itu mengecam keluarga Rawan dan pengantin lelaki.

Seorang bloger dengan identiti Angry Man berkata, si pengantin lelaki sangat layak dihukum seberat-beratnya kerana kejahatan yang dilakukannya.

"Semua yang menyokong jenayah ini harus dihukum," ujar Angry Man.

Bloger lain mengatakan, seharusnya keluarganya menyedari bahawa Rawan masih terlalu muda untuk berkahwin.

"Keluarganya dan pengantin lelaki seharusnya menunggu beberapa tahun sebelum menikahinya," kata bloger bernama Sad.

"Keadaan ini sangat tidak adil dan semua perkahwinan seperti ini harus dihapuskan meski mereka meyakini hal ini sebagai sebahagian budaya mereka," tambah Sad.

Sementara itu, bloger dengan nama Bu Omar mengaku sangat terganggu mengetahui kisah tragis Rawan ini.

"Keluarga Rawan bukan manusia. Mereka tak pantas mempunyai anak," kata dia

kompas


4 comments:

  1. sabar ajelah baca news mcm ni kan..

    ReplyDelete
  2. Kanak-kanak zaman dulu tak boleh samakan kanak-kanak kini. Budak zaman dulu besar-besar tapi sekarang jenis kecik memang mati kena kerjakan... gila!!

    ReplyDelete