Seorang remaja lelaki koma kerana overdose kicap

Foto: Getty Images
 Seorang pemuda di Virginia, AS, jatuh koma kerana overdose kicap. Sebabnya,  dia meminum 1 liter kicap sekaligus. Nyawanya hampir melayang kerana tubuhnya berlebihan garam.

Pemuda berusia 19 tahun ini nekad membelasah begitu banyak kicap kerana cabaran rakan-rakannya. Kes ini membuatnya tercatat sebagai orang pertama yang sengaja mengalami berlebihan akibat kelebihan garam, namun selamat tanpa gangguan neurologi kekal.

"Terlalu banyak garam dalam darah, suatu keadaan yang disebut hipernatremia, biasanya terlihat pada orang dengan keadaan kejiwaan yang mempunyai nafsu makan besar pada makanan berperisa," kata Dr David J. Carlberg yang menangani pemuda tersebut seperti dilapor  LiveScience, Jumaat (7/6/2013).

Dr David bekerja sebagai doktor kecemasan di MedStar Georgetown University Hospital di Washington DC. Dalam laporan yang dimuat Journal of Emergency Medicine, dr David menjelaskan bahawa Hipernatremia berbahaya kerana menyebabkan otak kehilangan air.

Ketika kadar garam terlalu banyak dalam aliran darah, air akan mengalir keluar dari jaringan tubuh dan masuk ke darah melalui proses osmosis. Sel-sel tubuh cuba menyamakan kepekatan garam dengan sekitarnya. Apabila sel-sel otak kekurangan air, maka organ akan menyusut dan terjadi pendarahan.

Pada kes yang menimpa lelaki yang tak disebutkan namanya ini, dia mengalami kejang setelah meminum seliter kicap. Rakan-rakannya, segera membawanya ke unit kecemasan. Dia sudah dalam keadaan koma ketika tiba di Hospital University of Virginia Medical Center hampir 4 jam selepas kejadian.

"Dia tidak menanggapi salah satu rangsangan yang kami berikan. Dia mengalami clonus (kejang otot berulang) yang merupakan peningkatan refleks. Ini petanda bahawa pada dasarnya sistem saraf tidak berfungsi dengan baik," kata dr David.

Pasukan doktor segera membilas garam agar keluar dari tubuhnya dengan memberikan larutan air dan gula dekstrosa melalui tabung yang dipasang di hidung. Ketika tabung dipasang, cecair berwarna coklat keluar. Dalam masa setengah jam, doktor berjaya mengepam kira-kira 6 liter air gula ke dalam tubuhnya.

Selepas 5 jam, kadar natrium pesakit kembali normal. Walau demikian, dia masih berada dalam keadaan koma selama 3 hari. Beberapa hari selepas itu, bahagian otak yang disebut hippocampus menunjukkan kesan residual akibat kejang. Namun sebulan berikutnya, tanda-tanda berlebihan sudah lenyap.

"Dia kembali belajar di perguruan tinggi dan menjalani ujian dengan baik," kata dr David.

Dr David menjelaskan, sekitar 950 ml kicap mengandungi lebih dari 0,16 kg garam. Walaupun jarang ditemui di AS, mengambil garam secara berlebihan adalah kaedah bunuh diri yang pernah diterapkan di China kuno.

health.detik.com


No comments:

Post a Comment