Mi goreng ayam yang berulat.
BUKIT BERUNTUNG - Memualkan. Begitulah keadaan dialami sebuah keluarga apabila dihidangkan mi goreng ayam berulat ketika mahu menjamu selera di sebuah restoran mamak terkenal di kawasan peranginan Tanjung Piai, Pontian Kecil, Johor.
Anuar@Jaffar Jema’at, 44, berkata, mereka sekeluarga singgah di restoran itu ketika menghabiskan cuti sekolah bersama anak-anak di situ.
Menurutnya, mereka kemudiannya memesan tiga hidangan mi dan maggi goreng ayam.
“Makanan sampai satu-satu, tapi isteri saya terima dan makan dahulu. Tetapi alangkah terkejut apabila dia lihat beberapa ulat keluar daripada celah mi goreng dan ayam di dalam pinggannya.
"Malah, ketika hidangan maggi goreng ayam dan mi goreng dipesan saya serta anak sampai, kami dapati makanan itu turut berulat. Walaupun tiada keracunan makanan, tetapi bimbang disebabkan kejadian itu, anak isteri trauma makan makanan goreng," katanya ketika ditemui di sini, semalam.
Anuar@Jaffar Jema’at, 44, berkata, mereka sekeluarga singgah di restoran itu ketika menghabiskan cuti sekolah bersama anak-anak di situ.
Menurutnya, mereka kemudiannya memesan tiga hidangan mi dan maggi goreng ayam.
“Makanan sampai satu-satu, tapi isteri saya terima dan makan dahulu. Tetapi alangkah terkejut apabila dia lihat beberapa ulat keluar daripada celah mi goreng dan ayam di dalam pinggannya.
"Malah, ketika hidangan maggi goreng ayam dan mi goreng dipesan saya serta anak sampai, kami dapati makanan itu turut berulat. Walaupun tiada keracunan makanan, tetapi bimbang disebabkan kejadian itu, anak isteri trauma makan makanan goreng," katanya ketika ditemui di sini, semalam.
Anuar memegang laporan polis sambil menunjukkan gambar mi goreng ayam yang berulat
Anuar berkata, ulat-ulat itu dipercayai datang daripada ayam goreng yang tercemar dan kotor, tetapi tetap dijual.
Katanya, dia yang tidak berpuas hati kemudiannya memanggil pengurus dan penyelia, namun hanya pekerja warga Bangladesh mengendalikan restoran itu.
“Saya tanya di mana pengurus, mereka kata tidak ada. Kemudian saya minta nombor telefon sebelum seorang lelaki juga rakan pengurusnya datang. Mereka langsung tidak ada penyelia dan wakilkan orang lain selesaikan aduan.
"Saya minta segala dokumen berkaitan pendaftaran restoran itu bagi tujuan rekod serta laporan polis," katanya.
Anuar berkata, dia kemudiannya membuat laporan polis dan aduan di pejabat kesihatan bagi mengelakkan perkara sama berlaku lagi.
Anuar juga membuat aduan di Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Daerah Hulu Selangor dan dicadangkan membawa perkara itu kepada mahkamah sivil.
Menurutnya, kementerian kesihatan dan pihak berkuasa tempatan perlu bertindak tegas kerana difahamkan, bukan sekali masalah itu berlaku di restoran tersebut.
Sinar Harian
Katanya, dia yang tidak berpuas hati kemudiannya memanggil pengurus dan penyelia, namun hanya pekerja warga Bangladesh mengendalikan restoran itu.
“Saya tanya di mana pengurus, mereka kata tidak ada. Kemudian saya minta nombor telefon sebelum seorang lelaki juga rakan pengurusnya datang. Mereka langsung tidak ada penyelia dan wakilkan orang lain selesaikan aduan.
"Saya minta segala dokumen berkaitan pendaftaran restoran itu bagi tujuan rekod serta laporan polis," katanya.
Anuar berkata, dia kemudiannya membuat laporan polis dan aduan di pejabat kesihatan bagi mengelakkan perkara sama berlaku lagi.
Anuar juga membuat aduan di Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Daerah Hulu Selangor dan dicadangkan membawa perkara itu kepada mahkamah sivil.
Menurutnya, kementerian kesihatan dan pihak berkuasa tempatan perlu bertindak tegas kerana difahamkan, bukan sekali masalah itu berlaku di restoran tersebut.
Sinar Harian
thanks for sharing :)
ReplyDeleteeuwww ! muntahhh
ReplyDelete