Salpa Maggiore, ikan bertubuh transparent


Baru - baru ini ada pemancing dikejutkan dengan penemuan ikan yang seluruh tubuhnya bening bak plastik . Mulanya dianggap hoax oleh netizen , ikan tersebut ternyata benar - benar asli .

Ikan unik itu bernama Salpa Maggiore dan ditangkap oleh pemancing asal New Zealand ketika ia sedang berenang di permukaan laut . Saat itu Stewart Fraser sedang memancing dengan anaknya di 43 km sebelah utara Pulau Utara Karikari Peninsula dan mengiranya sebagai udang transparent .


" Aku menimbang - nimbang sama ada perlu menangkapnya , tapi rasa ingin tahu lebih kuat sehingga aku memutuskan melihatnya lebih dekat , " ucap Stewart . " Ianya bersisik dan tidak lembik , hampir seperti jeli , dan anda tidak boleh melihat apa - apa di dalamnya selain gumpalan kecil oren .

" Kami tidak tahu itu apa dan tidak pernah melihat seperti ini sebelumnya , " lanjut Stewart yang kemudian mengambil gambarnya . Penampilan aneh ikan itu mengundang perbincangan dari para netizen .

Deborah Cracknell dari Akuarium Nasional di Plymouth yakin ikan itu Salpa Maggiore atau Salpa maxima . Ikan itu memang jarang terdengar keberadaannya dan lebih banyak hidup di Lautan Selatan atau laut bersuhu sejuk . Mereka makan fitoplankton dari lapisan atas yang diterangi matahari laut .

No comments:

Post a Comment