Pokok ini didakwa paling beracun di dunia


Pokok bernama Manchineel diakui sebagai pokok paling beracun di dunia oleh Guiness Records . Kerana berbahaya , pokok ini diberi papan peringatan yang ketara agar orang tidak menghampiri .

Manchineel mengandung racun dalam pelbagai level sehingga digalakkan untuk menjaga jarak dengan pokok itu . Buahnya mirip epal kecil , tapi hanya menggigitnya satu kali anda boleh masuk ICU . Tak hairan buah itu dinamakan manzanita de la muerte alias buah kematian oleh Christopher Columbus .

Nicola H Strickland , perunding radiologi , pernah menjadi mangsa racun pada buahnya yang ternyata rasanya manis . " Lama - lama ada rasa pedas aneh di mulut yang berkembang menjadi terbakar seperti tekak dirobek dan sesak nafas , " tuturnya . Kesannya berlangsung 2 jam yang membuatnya tidak boleh menelan apa-apa dan perlu 8 jam untuk reda kembali ke normal .

Tak hanya buah , getah putih susu pada batangnya juga sangat beracun yang setitisnya saja boleh menyebabkan kulit melecet , bengkak atau luka bakar . Banyak traveller yang mengalaminya saat berteduh dari hujan di bawah Manchineel kerana tidak tahu bahayanya . Getah dari batang yang terbawa titisan hujan pun juga menyebabkan luka .

Manchineel berwana hijau terang , daun bujur dan boleh tumbuh setinggi 50 kaki serta menggunakan buah yang manis sebagai perangkap . Jenis ini biasanya tumbuh di Bahamas , Florida dan Caribbean . Asap dari bahagian Manchineel yang terbakar bahkan juga boleh menyebabkan kebutaan sementara hingga kekal .

Sumber: wowkeren.com

No comments:

Post a Comment