Telinga kanak-kanak ditumbuhi bunga dandelion


Seorang kanak-kanak kecil di China mengalami sakit di telinganya menyebabkan dia menangis saban malam . Setelah diselidiki ternyata di telinganya itu tumbuh bunga dandelion .

Laman asiaone.com melaporkan , Jumaat ( 29 / 11 ) , ibu kanak-kanak itu kebingungan kenapa anaknya terus menangis , setelah di bawa ke hospital doktor terkejut mendapati beberapa benih dandelion , bahkan diantaranya sudah berbunga sepanjang dua sentimeter .

Orang tua budak perempuan itu tinggal di Daerah Tongzhou , Ibu Kota Beijing berkata anaknya sudah empat bulan mengeluh sakit telinga . Kedua orang tuanya sudah cuba menenangkan namun sang anak masih kesakitan . " Lalu ada benih jatuh dari telinga putri kami dan dia mula menggaru telinganya . Kami fikir banyak sekali benih seperti ini , " ujar mereka .

Akhirnya doktor membedah dan membersihkan telinga gadis kecil itu dan dalam 10 minit mereka berjaya mengeluarkan seluruh benih dandelion termasuk yang sudah tumbuh .

Doktor Gu Qinglong , kepala bahagian pemeriksaan telinga , hidung , dan tekak ( ENT ) mengatakan bunga dandelion itu telah tumbuh di dinding telinga sehingga terlambat sedikit saja bocah itu boleh mengalami pendarahan hebat di telinga .

Menurut Gu dinding salurang telinga yang hangat dan lembab menjadi tempat sesuai untuk berkembangnya benih . Gu juga memperingatkan para orang tua agar selalu memperhatikan bahagian tubuh anak dan jangan mengambil ringan masalah . Jika anak mula merasakan kesakitan di bahagian dalam tubuh rujuk terus ke perubatan .

Sumber: merdeka.com

No comments:

Post a Comment