Kambing 2 kaki jadi inspirasi bagi penderita kanser di China


Untuk membangkitkan semangat memang boleh dilakukan dengan melihat keadaan sekitar kita yang lebih tidak bernasib baik . Hal itu juga yang dilakukan oleh Wang Xinmin . Namun uniknya , sosok yang menginspirasinya adalah seekor kambing .

Rupanya ada seekor kambing di China yang dilahirkan hanya mempunyai dua kaki namun tetap hidup baik - baik saja . Ia kemudian mendapat liputan oleh media dan dibaca oleh Wang yang mengidap kanser . Di sana diceritakan bahawa kambing itu belajar cara berjalan hanya dengan dua kaki belakang .


Kisah perjuangan kambing itu rupanya memberi inspirasi kepada lelaki berusia 31 tahun tersebut . Wang akhirnya melayari pelosok China untuk membeli kambing itu yang hidup di Zhoukou , wilayah Henan , hanya 4,500 Yuan.

" Ketika aku membaca artikel itu aku merasa mempunyai tanggung jawab untuk menjaganya , " ucap Wang . " Aku ingin ikut menguncup semangatnya yang akan jadi ubat terbaik untukku ."

Menurut si pemilik , kambing tersebut lahir pada Ogos lalu dan ketiga saudaranya normal . Kemungkinan keadaan itu disebabkan oleh mutasi genetik . Sebulan selepas lahir ia belajar berjalan sendiri .

Wang sendiri mempunyai kisah perjuangan berat selain menghadapi kanser . Ia pernah putus kuliah kerana tidak punya wang pada 2004 . Namun dua tahun kemudian boleh memperoleh ijazah sarjana setelah mengumpulkan wang hasil mendirikan syarikat start - up bersama rakannya .

Sumber: wowkeren.com

4 comments:

  1. " Ketika aku membaca artikel itu aku merasa mempunyai tanggung jawab untuk menjaganya , " ucap Wang . " Aku ingin ikut menguncup semangatnya yang akan jadi ubat terbaik untukku ."vimax original

    ReplyDelete