Bersihkan darah dengan 10 makanan ini

Darah adalah salah satu elemen penting dalam sistem tubuh. Darah berfungsi untuk mengantarkan nutrisi dan oksigen pada organ-organ penting. Kebanyakan organ penting bergantung pada darah agar boleh berfungsi dengan baik, sehingga keperluan darah sangat penting bagi tubuh kita.

Meski begitu, darah juga boleh dimasuki oleh racun berbahaya. Darah boleh diracuni oleh racun dari pencemaran, bahan tambahan makanan, merokok, dan lain-lain. Namun darah boleh dibersihkan dengan makanan secara semula jadi. Berikut adalah beberapa makanan yang boleh membersihkan darah dalam tubuh, seperti dilansir oleh Boldsky
 
 1. Epal

Epal kaya akan pectin, sejenis serat yang mengikat kolesterol dan metal berat dalam tubuh. Dengan begitu, epal akan membantu menghilangkan racun yang berkumpul dalam darah dan tubuh serta membersihkan sistem pencernaan.

 2. Avocado

Avocado adalah makanan pembersihan yang kaya nutrisi dan rendah kolesterol. Avocado  akan membesarkan saluran darah sementara menghilangkan racun yang boleh menyumbat arteri. Avokado mengandungi nutrisi yang disebut dengan glutathione. Zat ini boleh menghilangkan sekurang-kurangnya 30 bahan karsinogen yang berbahaya. Dengan begitu, buah ini secara tak langsung juga membantu membersihkan dan menghilangkan racun dari hati.

 3. Ubi bit

Bit juga dikenali sebagai makanan yang boleh membersihkan darah. Tak hanya itu, bit juga diketahui boleh membersihkan hati dari bahan-bahan toksik.

 4. Blueberry

Blueberry adalah salah satu makanan yang memiliki kekuatan penyembuhan. Blueberry juga mengandung aspirin yang membantu mengurangi kerosakan pada jaringan. Blueberry boleh menghilangkan zat beracun serta bakteria dalam darah serta saluran kencing. Tak hanya itu, blueberry juga baik untuk mencegah infeksi.

 5. kobis

Kobis mengandungi zat anti-kanser dan antioksidan yang boleh membantu hati memecah hormon berlebihan. Kobis juga baik untuk membersihkan darah dan sistem pencernaan, serta meneutralkan beberapa zat berbahaya yang boleh ditemui dalam merokok atau asap rokok.

 6. Cranberry

Tak hanya membersihkan darah dari bahan toksik, cranberry juga mampu membersihkan tubuh dari bakteria dan virus berbahaya. Manfaat lain cranberry adalah boleh membersihkan saluran kencing dan mencegah terjadinya jangkitan. Hal ini kerana cranberry mengandungi antibiotik dan zat antivirus

 7. Bawang putih

Makan bawang putih boleh membersihkan bakteria, virus, dan bahan-bahan toksik dari tubuh, terutama pada usus dan darah. Bawang putih mengandungi bahan anti-kanser dan bahan antioksida yang boleh membantu menghilangkan zat-zat beracun dalam tubuh.

 8. Grapefruit

Buah grapefruit mengandung serat yang boleh mengikat kolesterol dan membersihkan darah. serat pectin yang ada di dalamnya juga mengikat zat metal berat dan membantu tubuh mengeluarkan zat-zat berbahaya tersebut.

 9. Kunyit

Rempah yang satu ini memang sudah diketahui banyak mempunyai kegunaan. Kunyit sudah digunakan sejak zaman kuno untuk rawatan. Salah satu kegunaan kunyit adalah membersihkan darah dari bahan-bahan toksik dan berbahaya. Kunyit juga secara semula jadi mempunyai bahan anti-racun yang boleh membersihkan aliran darah.

10. Teh

Teh juga diketahui boleh membersihkan darah dan mengeluarkan zat-zat beracun dari dalam tubuh. Beberapa jenis teh yang diketahui boleh membersihkan darah adalah teh halia, teh dandelion, dan teh peppermint. Teh hijau juga boleh digunakan untuk membantu membersihkan darah.


Itulah beberapa makanan yang diketahui boleh digunakan untuk membersihkan bahan-bahan toksik, virus, serta bakteria dalam darah. Jangan terburu-buru minum ubat untuk membersihkan darah, guna dulu beberapa makanan di atas untuk membersihkan darah secara semulajadi.

Sumber: merdeka.com

2 comments:

  1. Ubi bit tu aje kakak tak tahu. Dulu masa kakak remaja kalau lepas period kena minum air kunyit tau Redz... tapi Redz lelaki tak tahu kan hihi..

    ReplyDelete