Blogger cantik pamer foto perut langsing 4 hari pasca melahirkan jadi kontroversi


Seorang wanita yang dikenali sebagai fitness blogger membuat heboh dunia maya . Sebabnya , wanita bernama Caroline Berg Eriksen ini mempamerkan foto selfie dirinya yang sudah kembali berperut rata empat hari pasca melahirkan .

Caroline yang merupakan isteri dari pemain bola sepak Norway , Lars - Kristian Eriksen dikenali sebagai fitness blogger ternama di negeri tersebut melalui blognya Fotball Frue . Dia menjadi buah mulut setelah pada 28 November lalu atau tepat empat hari selepas melahirkan seorang bayi perempuan , kerana mempamerkan foto dirinya di Instagram . Dalam foto tersebut , dia berpose hanya memakai underwear dan bra .

" I feel so empty , and still not ... 4 days after birth , " tulis Caroline pada caption gambar yang memperlihatkan betapa perutnya sudah sangat langsing .

Sampai saat ini foto tersebut sudah mendapat 3241 komen . Isi komen cukup berbeza ada yang mengkritik , terpesona atau memuji hingga menyebut foto Caroline ini boleh menjadi motivasi untuk menurunkan berat badan .

Foto selfie Caroline ini bukan hanya ramai di Instagramnya saja . Foto itu kemudian merebak ke pelbagai forum dan blog para ibu . Seorang blogger bernama Suzanne Aabel beraksi dengan mempersoalkan apakah dia dan Eriksen spesies yang sama . Blogger lain asal Australia bernama Rebecca Sparrow menyebut tindakannya merugikan sesama wanita .

" Pertandingan antara wanita untuk melahirkan dan kemudian segera memadam semua jejak dari tubuh mereka benar - benar tidak bermoral . Tidak ada kata lain . Ini lebih kepada obsesi ingin diakui ' lihat betapa aku masih seksi ' dan perlu endorsement , " tulisnya seperti dipetik Huffington Post .

Sparrow menambah lagi , ketika seorang ibu fokus pada penampilannya pasca melahirkan , ini boleh mengurangkan perasaan mereka yang sebenarnya . Perasaan untuk menikmati proses mengurus buah hati yang baru lahir . " Dan itu lah yang seharusnya menjadi perhatian semua ibu baru . Menjadi ibu itu menyenangkan dalam segala aspek , " tulis Sparrow di blognya .

Selain mengkritik , ada juga blogger yang memberikan sokongan pada Caroline . Seorang blogger di Cafe Stir misalnya menulis memang sudah sewajarnya wanita cantik isteri pemain bola sepak itu tampil menarik . Sehingga tidak hairanlah jika dia langsung langsing hanya dalam masa beberapa hari selepas melahirkan .

" Orang yang mengkritik boleh jadi punya masalah dengan dirinya sendiri . Wanita seharusnya mensyukuri apapun bentuk tubuhnya pasca melahirkan , " tulisnya .

Caroline sendiri yang saat hamil berat badannya naik 22 pounds atau hampir 10 kg , membela diri atas segala kritikan terhadap penampilannya . Dia mempamerkan foto tampil langsing setelah melahirkan untuk menunjukkan pada semua orang kalau tubuh wanita masih boleh tidak berubah seperti sebelum melahirkan . Sama seperti tulisan blogger di Cafe Stir , ibu berusia 32 tahun itu pun meminta semua wanita bangga pada tubuh mereka , tanpa peduli seperti apa penampilan mereka selepas melahirkan .

Sumber: wolipop.detik.com

No comments:

Post a Comment