6 tempat paling misteri di muka bumi

Bumi adalah sebuah tempat yang luar biasa besar. Kerana itu banyak sekali lokasi-lokasi di dunia ini mempunyai hal yang tidak dapat diselesaikan dan menjadi misteri. Misteri itupun kerap kali berlangsung selama beratus-ratus tahun lamanya.

Kerana banyaknya hal yang tak boleh dijawab oleh manusia, tempat-tempat itu akhirnya menjadi sebuah lokasi yang mempunyai kisah-kisah tak masuk akal. Dilansir thelisticles.net, berikut beberapa di antaranya yang mungkin tak kamu tahu

 1. Baalbeck (Lubnan)

Baalbeck sendiri menjadi sebuah lokasi monumental untuk tiga kuil yang dibuat oleh bangsa Romawi pada tahun 16 SM. Ada tiga kuil di lokasi ini termasuk tiga laman luas serta tembok yang seakan dibina menutupi tempat penting itu. Dinding Baalbeck dibina dengan beberapa bongkah batu paling humongous yang pernah dibuat manusia. Bahkan salah satu bongkah terberat mencapai 1,000 tan bernama Batu Wanita Hamil, Boleh bayangkan dengan apa bangsa kuno ini membina Baalbeck?

 2. Chichen Itza (Mexico)

Apakah kamu ingat mengenal peradaban kuno Suku Maya yang begitu terkenal beberapa tahun silam dengan ramalan kiamat mereka? Nah, Chichen Itza adalah salah satu tapak arkeologi yang dicipta oleh mereka. Di tempat ini banyak sekali struktur batu besar dan yang popular adalah Kuil Kukulkan serta Kuil Para Askar.

Hal yang paling menarik di tempat ini adalah patung Dewa Hujan yang diyakini jika bangsa Maya menggunakannya untuk ritual keagamaan walaupun sampai saat ini tak ada yang tahu bagaimana cara pembangunannya.

 3. Pulau Easter (Chile)

Pulau Easter yang terletak di Chile ini memang begitu terkenal kerana jajaran patung-patung batu yang ada di sana. Banyak spekulasi muncul bahawa patung yang dijuluki dengan nama Moai ini adalah sebahagian dari ritual pemujaan kuno di pulau Easter. Seluruh Moai disebutkan telah diukir pada 1250 dan 1500 CE. Patung terberat di Easter mencapai 86 tan. Lebih unik lagi, Moai di sini rupanya dipindahkan ke pinggir pulau sementara dibina di tempat lain. Bagaimana cara menyimpannya ya?

 4. Machu Picchu (Peru)

Machu Picchu yang terletak di Peru ini adalah salah satu bandar Kerajaan Inca yang paling dilindungi sampai saat ini dan menjadi pusat tujuan pelancong di dunia. Laman budaya sejarah dunia ini ditemui pada tahun 1911 oleh seorang ahli arkeologi bernama Hiram Bingham. Uniknya, tempat ini sudah dibina semenjak sekitar 1450 CE (Era Umum) dengan tahap arkeologi moden untuk para penguasa Inca. Boleh kamu bayangkan jika suku kuno Inca sudah mempunyai peradaban super moden ribuan tahun itu?

 5. Stonehenge (Inggeris)

Stonehenge ini sepertinya menjadi salah satu monumen paling misteri di bumi yang sekurang-kurangnya harus kamu kunjungi sekali dalam hidupmu. Terletak di kawasan Inggeris County dekat Wiltshire, Stonehenge dibina sekitar 2500 SM yang membuatnya sudah sangat tua dan kerap kali mengalami pengubahsuaian. Jelas saja Stonehenge ini menjadi monumen prasejarah popular bahkan masuk dalam filem THOR: THE DARK WORLD (2013).

6. Piramid Giza (Mesir)

Piramida Giza di Mesir sudah menjadi salah satu pusat perhatian yang dipenuhi misteri selama bertahun-tahun lamanya. Selain menjadi makam Raja-Raja Mesir Kuno, apa yang membuat Piramida Giza begitu misterius adalah bagaimana cara masyarakat saat itu membangun, metode kontruksi sampai simbolisme logis yang ada. Banyak sekali teori tak terhitung mengenai Piramida Giza namun tetap saja menjadi lokasi tujuan wisatawan yang menarik.

Sumber: kapanlagi.com

1 comment:

  1. teringin pergi di salah satu tempat tu. terutama stonehead

    ReplyDelete