PM Iraq sebut Karbala harus jadi kiblat baru

 Perdana Menteri Iraq Nuri al-Maliki. alarabiya.net

Kenyataan Perdana Menteri Iraq Nuri al - Maliki bahawa Karbala, salah satu tempat suci bagi kaum Syiah, harus menjadi kiblat, arah yang dituju saat seorang muslim mendirikan salat, telah menimbulkan kontroversi di kalangan ulama Islam .

" Karbala harus menjadi kiblat dunia Islam kerana Imam Hussein ( cucu kedua Nabi Muhammad dan tokoh penting dalam ajaran Syiah ) dikebumikan di sana, " kata Maliki pada minggu ini , yang dilaporkan media Iraq semalam , seperti yang dilaporkan oleh stesen televisyen Al Arabiya , Sabtu ( 28 / 12 ) .

Beberapa ulama Saudi menggambarkan kenyataan Maliki sebagai hasutan untuk mewujudkan perselisihan dan seruan untuk memecah belah kaum muslim .

" Masalah ini sudah disepakati oleh semua ulama , baik Syiah dan Sunni . Mereka semua bersetuju bahawa kiblat adalah Kaabah , " ujar Nasser al - Honeini , profesor agama dan pengawas umum di Pusat Pemikiran Kontemporari di Arab Saudi .

Honeini menambah bahawa kenyataan Maliki memutarbelitkan Islam kerana ajaran Islam tidak mengajarkan bahawa kaum muslim harus salat ke arah makam .

Khaled al - mosleh , profesor undang-undang di Universiti Qassim Arab Saudi, menggambarkan kenyataan Maliki itu sebagai ' omong kosong ' dan tidak sesuai dengan undang-undang syariah Islam .

" Fakta bahawa kenyataan seperti itu dibuat oleh orang penting layaknya perdana menteri Iraq adalah satu bencana memandangkan dia adalah seorang yang berpendidikan . Jika dia membuat pernyataan semacam itu , apa yang boleh kita harapkan dari orang - orang yang tidak berpendidikan ? " ucap mosleh kepada Al Arabiya .

Maliki , seorang penganut Syiah dan mempunyai hubungan rapat dengan Iran , kerap dituduh mempromosikan agenda sektarian di Iraq .

Ketika Maliki melawat Amerika Syarikat pada Oktober lalu , beberapa senator menghantar surat kepada Presiden Barack Obama , di mana mereka menuduh Maliki menyokong Syiah atas Sunni di negaranya .

Sumber: merdeka.com

1 comment: