Ada bunyi misteri dari bekas tapak WTC, New York

Foto: news.com.au

New York : Awal pagi rabu yang makin sejuk oleh rintik hujan . Jarum jam menunjuk ke pukul 3.15 pagi. Seorang penduduk di Tribeca , Kenny Cummings terbangun dari tidurnya kerana mendengar bunyi aneh , sayup - sayup mirip lolongan .


Bunyi itu diduga datang dari kompleks bekas menara kembar World Trade Center ( WTC ) yang hancur akibat serangan pengganas pada 11 September 2001 .

Kenny merasa bulu tengkuknya berdiri . " Saat itu aku terbangun kerana mendengar bunyi itu , " kata Kenny Cummings , seperti dipetik dari News.com.au , Rabu ( 4/12/2013 ) .

Menurut Kenny , bunyi yang terdiri dari ' dua nada ' itu terdengar selama berjam - jam . " Kupastikan semua orang di pusat bandar mendengarnya . Bunyi itu amat jelas dan mengerikan , " ujar Kenny .

Jangan bayangkan tentang hal - hal mistik . Bunyi itu sama sekali tak ada kaitannya dengan kejadian tragis keganasan 9 / 11 yang mengorbankan beribu-ribu orang .

Selepas tenang kembali, Kenny mula menggunakan logik . " Pada mulanya aku tak yakin apa itu , tapi setelah beberapa saat aku menyedari , asalnya dari One Trade Centre , " kata dia . " Pada masa itu sedang hujan , namun pokok - pokok kelihatan agak tenang , tak ada angin yang bertiup . Tapi mungkin cuaca di atas sana berbeza . "

Bangunan One World Trade Centre atau dikenali juga dengan Freedom Tower adalah bangunan yang terdiri dari 104 tingkat dengan tinggi 1,776 kaki atau 541 meter - yang membuatnya diakui menjadi bangunan tertinggi di AS . Di kemuncaknya terdapat antena penyiaran .

Lalu , dari mana bunyi mengerikan itu berasal ?

Antena logam yang berada di kemuncak One World Trade Centre itu mempunyai reka bentuk gril diduga jadi puncanya. Bunyi timbul ketika angin bertiup melaluinya .

Kenny Cummings sempat merakam bunyi itu dan memuat naik videonya ke YouTube .

Kebelakangan , lelaki itu pun menyedari , dia pernah mendengar bunyi seperti itu sebelumnya . Bezanya , saat itu masih siang hari .

" Aku pertama kali mendengar bunyi mengerikan seperti itu selama badai Sandy tahun lalu , " kata dia .

Bunyi yang terdengar mirip paduan suara dari kejauhan kali pertama kali dilaporkan terdengar di tengah badai Sandy . Angin angin kencang dan hujan , menukar menara One World Trade Centre menjadi alat muzik ...

One World Trade Center

One World Trade Center dibina di Manhattan di dekat bekas Menara Berkembar WTC . Merupakan 1 dari 6 bangunan baru di lokasi keganasan 11 September 2001 . Dengan lebih daripada 2,000 orang terbunuh , peristiwa 9 / 11 menjadi serangan pengganas paling teruk dalam sejarah AS .

Tinggi bangunan 1,776 kaki adalah simbol tahun menandatangani kemerdekaan AS dari Inggeris .

Selain jadi pejabat , One World Trade Center juga menjadi muzium dan memorial bagi mereka yang tewas dalam serangan keganasan 9 / 11 .

Di plasa di bawahnya , dua kolam besar berbentuk kotak , menjadi penanda lokasi menara kembar WTC yang hancur . Dilengkapi air terjun buatan terbesar yang ada di seluruh negeri Uncle Sam .

Sumber: news.liputan6.com

1 comment:

  1. ada juga baca mgenai bunyi aneh beberapa hari lalu..diorg pelik bunyi apakah itu..dajal dah nak keluar kut wallhu'alm

    ReplyDelete