Kematian Kasanova Romania bikin panik 40 bekas kekasihnya

 
Puluhan perempuan di Romania terkejut dan panik saat menghadiri pengebumian bekas kekasih mereka, Daniel Decu, di bandar Segarcea. Para wanita itu marah saat mengetahui punca kematian sang Casanova tempatan itu, yakni AIDS.

Majlis pengebumian Daniel menjadi kecoh apabila puluhan perempuan yang diduga pernah berhubungan dengan lelaki 24 tahun itu menjerit penuh kemarahan saat mengetahui penyakit bekas pujaan hati mereka.

Penyakit Daniel baru terungkap setelah koroner mengeluarkan laporan hasil autopsi. Tidak disebutkan telah berapa lama Decu mengidap virus mematikan itu.

Gara-gara fakta itu juga, lebih dari 40 wanita muda kemudian menjalani pemeriksaan di hospital. Dan, sekurang-kurangnya dua wanita sudah dinyatakan positif mendapat HIV dari sang Casanova. Sementara, puluhan lain resah dan hampir putus asa menunggu hasil pemeriksaan perubatan.

Doktor peribadi Daniel, Cornel Stanciu, mengaku pernah ingin membongkar penyakit Daniel. Namun dia membatalkannya kerana ibu Daniel mengancam akan mengambil tindakan mahkamah.

"Saya tahu dia (Daniel) punya banyak teman wanita, tapi tidak ada yang boleh Saya lakukan," kata Stanciu. Mustahil untuk melakukan tindakan undang-undang pada Daniel yang sudah meninggal. Tapi ibu dan ahli keluarga Daniel kini sedang disiasat.

Menurut Undang-Undang Jenayah Romania, penularan HIV dari seseorang yang telah mengetahui dirinya dijangkiti boleh dihukum penjara antara lima hingga 15 tahun. Datuk bandar Segarcea, Nicolae Popa, berkata ibu Daniel Decu harus bertanggung jawab atas situasi buruk yang berlaku.

"Baru diketahui dengan jelas sekarang bahawa doktor keluarga tahu Daniel Decu positif HIV dan berusaha membuat peringatan pada awam. Tapi doktor diancam dengan tuntutan undang-undang oleh ibu Daniel," kata Popa.

Dia tidak menjelaskan apa tindakan undang-undang yang mungkin dikenakan terhadap ibu dan ahli keluarga Daniel lain.


Sumber: viva.co.id

No comments:

Post a Comment