Pondan panjat siling ala spiderman

 Pondan warga asing yang menjalankan kegiatan tidak bermoral cuba melarikan diri ke atas bumbung premis bagi menyelamatkan diri, dalam Ops Sayang, semalam.

IPOH - Bimbang dicekup anggota Jabatan Imigresen Negeri, sekumpulan pondan warga asing sanggup bertindak alaala spiderman memanjat siling untuk menyelamatkan diri ketika Ops Sayang dijalankan di sekitar bandar raya ini.

Timbalan Penolong Pengarah Imigresen Perak, Muhamad Faizal Saidin berkata, dalam operasi yang bemula jam 1 pagi itu, anggota dari imigresen negeri bertindak menyerbu beberapa premis dipercayai menjadi ‘port’ warga asing untuk menjalankan kegiatan tidak bermoral.

Menurutnya, antara kawasan serbuan termasuklah di sekitar Jalan Chung On Siew, Taman Jubilee, Jalan Raja Permaisuri Bainun dan Jalan Che Tak, di sini.

“Ketika serbuan dijalankan, beberapa warga asing bertempiaran lari malah ada dalam kalangan mereka yang memanjat siling untuk menyelamatkan diri masing-masing.

“Bagaimanapun, cubaan mereka gagal apabila kami berjaya memecahkan pintu premis dan memanjat siling menuju ke atas bumbung untuk menahan kumpulan warga asing berkenaan.

“Kami telah menahan 14 lelaki warga asing dari Thailand (8), Indonesia (4) dan Laos (2) dalam operasi yang tamat pada jam 5 pagi itu.

“Kesemua warga asing berusia antara 22 hingga 36 tahun itu ditahan kerana tiada dokumen perjalanan diri dan tinggal lebih masa,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Beliau berkata, mereka ditahan mengikut Seksyen 15(1)(c) Akta Imigresen 1959/63 iaitu tinggal di Malaysia selepas tamat tempoh yang boleh dikenakan denda tidak kurang daripada RM10,000 atau penjara bagi tempoh tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya.

“Selain itu, mereka juga disiasat mengikut Seksyen 6(1)(c) akta yang sama iaitu masuk ke Malaysia tanpa memiliki dokumen sah dan peraturan 39 (b) Peraturan- Peraturan Imigresen 1963, melanggar atau gagal mematuhi syarat pengeluaran pas,” katanya.


Sumber: Sinar Harian

2 comments: