Timun ini bercahaya dalam gelap


Sebuah foto hirisan timun menghebohkan netter Jepun baru-baru ini kerana timun tersebut kelihatan bercahaya di dalam gelap (glow in the dark).

 Foto tersebut telah dimuat naik oleh seseorang di sebuah forum internet dengan tajuk "acar timun yang dibuat ibuku menyala dalam gelap"

Ratusan netter kemudian mulai membicarakan dan berdiskusi mengenai penyebab timun itu menyala. Mulai dari kemungkinan radiasi hingga sekadar kesan lampu dibicarakan oleh netter.


Sehari selepas gambar itu dimuat naik, pemilik foto itu memberitahu cahaya yang terpancar di timunnya mulai malap. Dia juga telah menghubungi beberapa pusat penyelidikan dan mengunjungi perkhidmatan kesihatan awam untuk menganalisa timun itu. Namun mereka hanya melakukan kajian sederhana tanpa memeriksa kandungan kimia atau ujian mikrob.

Hasil kajian itu tetap tidak mengungkap penyebab timun itu boleh menyala dalam gelap. Sementara laman Rocketnews24 menduga penyebabnya adalah kandungan air masin di dalam timun kerana ion sodium juga boleh menjadi konduktor elektrik.

1 comment: