5 bangunan tinggi paling nipis di dunia

Berikut 5 bangunan tinggi yang nipis di dunia :  

 1 . Flatiron Building , USA

Fuller Building atau ketika ini lebih dikenali dengan Flatiron Building , merupakan bangunan nipis di Amerika Syarikat terletak di kawasan 175 fifth Avenue , Manhattan .

Bangunan yang selesai dibina pada 1902 , merupakan bangunan tertinggi di kawasan Manhattan . Keunikan bangunan  Flatiron adalah hampir yang tepat berada dipertigaan antara East 22nd Street , 23rd Street dan Broadway.

 2 . Icon Building , USA

Bukan hanya Flatiron saja yang menjadi bangunan nipis di Manhattan , New York , kerana terdapat bangunan sama iaitu Icon Building . Bangunan yang mempunyai 43 tingkat , mempunyai keunikan di setiap tingkatnya .

Setiap bilik berada di sudut bangunan , sehingga mempunyai pandangan penuh . Bangunan pangsapuri ini hanya mampu diduduki oleh tiga penghuni di setiap tingkat.

 3 . The Gateway , Singapura

Bangunan yang dikenali dengan the Gateway ini mempunyai 37 tingkat dengan tinggi bangunan 150 meter . Dua bangunan pencakar langit yang terletak di Beach Road , pusat bandar , Singapura , selesai dibina pada 1990 .

Bangunan di sebelah barat dikenali dengan The Gateway West , sementara sebelah timur The Gateway East . Bangunan tinggi dan nipis ini direka oleh IM Pei , dibantu oleh syarikat Ka Seng and Partners Chartered Architech ( CKSP ) .

 4 . Skinny Haussmann Building , Perancis

Bandar Paris merupakan salah satu bandar di Eropah yang popular dengan seni bina bangunan yang indah . Meski demikian setiap seni bina bangunan tentunya mempunyai perbezaan satu sama lain , seperti bangunan " Skinny Haussman Building " .

Sesuai namanya , Haussman building merupakan bangunan paling nipis di antara bangunan lain di Paris.

5 . John Hancock Tower , USA

Bangunan tinggi nipis lain adalah John Hancock Tower yang mempunyai 60 tingkat dengan tinggi 790 meter . Bangunan pencakar langit ini terletak di kawasan Boston , direka oleh Henry N. Cobb .

Pembangunan John Hancock Tower selesai pada tahun 1976 , kemudian pada 1977 memperoleh penghargaan dari American Institute of Architect sebagai Bangunan Terbaik di Amerika Syarikat . John Hancocl Tower mempunyai kemudahan dek pemerhatian yang berada di puncak bangunan , dari sini para pengunjung boleh menikmati keindahan Landskap Bandar Boston .

2 comments:

  1. cantik dan uniknya bangunan ni..Flatiron Building tu nampak cam klasik jer..

    ReplyDelete
  2. Sy rs bgnn utm semarak jg nipis cuma x berapa nk tggi

    ReplyDelete