Telefon apa yang dipakai oleh orang-orang kaya?


 "Samsung, iPhone, Sony, Xioami, HTC, Motorolla, Nokia"...

Itu mungkin antara telefon yang sering kita dengar menjadi topik perbualan ramai. Tetapi kesemua telefon-telefon yang sering kita dengar itu 'mentargetkan' golongan-golongan sederhana dan kebawah.

Ini sekaligus mencetuskan pertanyaan : "Jadi orang yang benar-benar kaya pakai telefon apa?".

Yup, mereka tidak memilih iPhone sebagai telefon pilihan mereka walaupun harga peranti itu kini sudah mencecah hampir RM 5,000. Mungkin kerana RM5,000 itu masih lagi kecil bagi mereka.

Berbalik kepada soalan, telefon apa yang diguna oleh orang kaya? Ada beberapa jenis telefon yang menjadi pilihan mereka yang berada tetapi antara telefon yang paling popular dalam kalangan mereka yang berada adalah "Vertu".


 Vertu adalah sebuah syarikat yang khusus dalam membuat telefon mewah dan apa yang paling digilai mengenai telefon ini adalah ia BUATAN TANGAN dan setiap telefon mempunyai hanya seorang pereka.

Idea disebalik telefon vertu adalah untuk membuat satu peranti yang berkonsepkan penyatuan antara pertukangan (craftmanship) dan teknologi. Tidak hairanlah telefon ini mempunyai auranya tersendiri apabila dipegang. Selain itu, telefon ini juga diperbuat daripada bahan-bahan terbaik yang wujud diatas muka bumi ini.


Selain dari itu, setiap telefon vertu dipasang oleh seorang pereka sahaja (yang tersangat teliti) dan nama pereka itu juga akan ditulis di bahagian belakang tempat SIM. Sangat ekslusif!


Selain itu?

Apa yang membuat penulis sedikit terkilan adalah telefon vertu yang terbaru menggunakan sistem pengoperasian Android, sama seperti telefon biasa. Jadi 'experience' ketika menggunakan telefon vertu sama seperti telefon biasa?

Jawapannya tidak. Kerana vertu menawarkan servis ekslusif dan peribadi kepada pemiliknya.


 Antara servis ekslusif yang ditawarkan oleh vertu adalah "Concierge" dan "Vertu Life". Concierge adalah satu servis dimana pemilik diberikan servis pembantu 24 jam setiap masa untuk membantu pemilik dan Vertu Life pula memaparkan berita-berita semasa yang menepati cita rasa pemilik.


Ada jual di Malaysia?

Penulis tidak pasti. Cuma tinjauan di Mudah.my ada terlihat telefon vertu terpakai dijual pada harga RM 15,000. Itu pun versi lama. Selain itu ada juga telefon vertu "tak ori" dijual di Mudah.my dengan harga hampir RM5,000.



Telefon Vertu original dijual pada harga dari US$9,000 (RM37,000) hingga US$16,500 (RM65,000).

Jadi jika anda terserempak dengan seseorang yang memakai telefon yang tertulis "Vertu", ya, dia seorang yang betul-betul kaya.



Kredit - Siakapkeli.my

No comments:

Post a Comment