Lelaki ini makan 2.5 kilogram cili setiap hari

 Li Yongzhi
 
Seorang lelaki di Zhengzhou, China, menjadi terkenal kerana ketagihan terhadap cili. Dia berupaya makan cili sebanyak 2.5 kilogram setiap hari.

Memetik laporan Tribunnews.com, lelaki unik itu bernama Li Yongzhi, di kampungnya dia dikenali sebagai "raja cili" kerana tabiat anehnya memakan cili. Li juga menanam 8 jenis cili dari seluruh dunia.

Li memberitahu wartawan dia memakan cili sejak dari muda dan menjadikannya makanan yang dimakan tiga kali sehari. Dia mengakui boleh makan walaupun tanpa daging ataupun telur, tetapi tidak boleh makan tanpa cili. Baginya, kebahagiaan adalah rasa pedas.

"Setiap pagi, orang lain akan memberus gigi, namun perkara pertama yang saya lakukan adalah makan cili dan membersihkan mulut saya dengan cili," kata Li.

"Makanan tanpa pedas rasanya tidak enak," lanjut beliau.

Setiap malam, sambil santai dia menikmati makanan ringan berupa cili. Dia memakannya satu per satu seperti makanan ringan.

Sepuluh tahun yang lalu anak sulung Li dilanggar kereta dan kakinya harus dipotong. Keluarganya menghabiskan beratus-ratus ribu yuan untuk kos perubatan.

Saat itu, Li menghabiskan seluruh waktunya menunggu anak lelakinya dirawat di hospital. Sesekali dia keluar untuk membeli makanan.

"Pada masa itu, saya makan dua mangkuk cili, minum air dan kemudian kembali ke hospital," katanya.

Li Mendakwa memanakn 2.5 kilogram cili setiap hari sama sekali tidak memberi masalah pada tubuhnya.

"Saya tidak mempunyai kuasa luar biasa. Saya hanya gembira makan cili. Hospital pernah memeriksa kesihatan saya dan tidak ada apa-apa, sama dengan orang lain yang sihat," jelas Li.

No comments:

Post a Comment