Dakwaan bumi akan bergelap 15 hari tak benar

 Gambar hiasan

KUALA LUMPUR - Agensi Angkasa Negara (Angkasa) hari ini menafikan dakwaan kononnya Bumi akan bergelap selama 15 hari bermula 15 November ini, seperti yang tersebar di laman sosial dan aplikasi WhatsApp.

Dalam satu kenyataan, Angkasa berkata, perbezaan jarak antara planet Musytari dan Zuhrah tidak memungkinkan sebarang proses seperti yang digembar-gemburkan akan berlaku dan tiada sebab untuk Bumi bergelap pada ketika itu.
  
Semakan daripada laman sesawang Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Kebangsaan (Nasa) mendapati peristiwa planet Musytari kelihatan berada terlalu hampir dengan planet Zuhrah di langit atau juga dikenali sebagai fenomena Ijtimak atau 'Conjunction' adalah normal.
  
"Fenomena Ijtimak telah berlaku pada 30 Jun lepas dan akan berlaku sekali lagi pada 26 Oktober ini. Ketika fenomena ini berlaku pada 30 Jun lalu, planet Zuhrah pada ketika itu berada pada jarak 77 juta km dari Bumi manakala planet Musytari pula pada jarak 909 juta km dari Bumi," menurut kenyataan itu.
  
Satu artikel palsu kononnya pihak Nasa mengesahkan Bumi akan bergelap mulai 15 hingga 30 November ini akibat planet Musytari dan Zuhrah akan kelihatan sangat hampir atau hampir selari, hanya terpisah sejauh sudut satu darjah sahaja di langit, telah tersebar luas.

Artikel palsu itu juga mendakwa Ketua Pentadbiran Nasa, Charles Bolden memberi penjelasan dalam dokumen sepanjang 1,000 muka surat kepada White House mengenai kejadian yang hanya berlaku sekali dalam satu juta tahun ini yang juga dikenali sebagai "November Black Out". - Bernama

Sinar Harian

No comments:

Post a Comment