Gadis Rusia jatuh cinta dengan Malaysia


Bak kata pepatah,'tak kenal maka tak cinta', itulah kata-kata yang boleh digambarkan mengenai seorang gadis cantik manis kelahiran Rusia ini.

Beliau yang bertugas sebagai pegawai akhbar Kedutaan Rusia di Kuala Lumpur dikatakan tidak mahu pulang ke negaranya selepas telah 'jatuh cinta' dengan Malaysia.

Beliau yang merupakan naib johan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu 2012, Polina Matveycheva, jika pulang ke negaranya, keadaan cuaca di negaranya yang sering sejuk dan bersalji membuatkan dia rindu untuk kembali ke Malaysia.

“Saya sudah biasa dari kanak-kanak tidak suka salji, tidak suka hujan. Bila saya balik Moscow pada musim salji, tidak boleh tahan.

“Saya suka salji tetapi hanya pada hari pertama. Lepas itu, rasa hendak balik Malaysia. Tidak boleh tahan,” katanya ketika ditemubual ProjekMMO.


Menurutnya, tempoh perkhidmatanya di kedutaan akan tamat lagi dua tahun, tetapi hatinya terasa begitu berat untuk pulang ke negaranya kerana sudah jatuh cinta dengan masyarakat dan budaya Malaysia.

Beliau memberitahu, semasa menuntut di Moscow University of Oriental Studies tiga tahun lalu, pensyarahnya pernah bercerita tentang Malaysia di dalam kelas di mana memberitahu negara ini sememangnya indah dan mempesona.

“Mungkin saya akan balik Rusia dua tahun lagi tetapi saya sangat suka di sini dan sekarang saya tidak mahu balik.

“Saya suka Malaysia. Di sini semua orang senyum kepada orang yang tidak kenal. Di Rusia tidak begitu. Kalau tidak kenal orang, kalau senyum mereka, rasa pelik. Di sana tidak sama,” katanya.


Ditanya perbezaan ketara antara budaya Malaysia dan Rusia, gadis 24 tahun itu berkata warga Rusia sangat mementingkan masa dan segala perkara mahu disiapkan segera.

Matveycheva yang merupakan anak tunggal kelahiran Moscow berkata menetap di Malaysia memberikannya sedikit ruang dan tidak perlu tergopoh-gapah dalam melakukan sesuatu.

“Gaya hidup di Moscow sangat berbeza, semua mahu cepat. Di sini relaks sedikit. Di Rusia sangat menepati masa. Bila saya baru datang ke sini sangat luar biasa.

“Saya telefon ke salah sebuah jabatan kerajaan, mereka kata akan telefon semula lima minit, tetapi tidak. Saya harus panggil balik sendiri. Ia sudah macam budaya tempatan. Saya sudah biasa.

“Di Rusia, kalau tidak panggil balik, orang akan marah. Kenapa tidak panggil balik sebab sudah berjanji. Perkataan paling popular di sini, ‘tak apa’,” katanya, sambil tersenyum manis.


 Beliau juga mengakui amat seleas dengan makanan pedas dan kuih karipap namun cuba mengelak menikmati nasi lemak kerana bimbang menjadi gemuk.

“Saya suka karipap dan sambal. Nasi lemak juga suka tapi tidak baik untuk badan; saya takut jadi gemuk. Hanya sekali dalam beberapa bulan,” katanya, yang menghabiskan masa di gimnasium tiga kali seminggu.


Selain makanan, cuaca dan masyarakat, beliau juga merupakan peminat setia filem arahan Tan Sri P.Ramlee seperti filem “Ibu Mertuaku” dan “Penarik Beca” dan beliau juga suka melancong di mana Malaysia adalah ditangah-tengah Asia tenggara membolehkannya ke negara-negara jiran sepeti Singapura, Indonesia, Thailand dan negara-negara Asia Tenggara lain.

“Saya sudah melawat Bali, Kemboja dan Thailand. Lokasinya hampir dengan Malaysia. Tidak seperti di Rusia, negaranya besar; terpaksa terbang lapan jam untuk ke Vladivostok dari Moscow,” katanya, merujuk kepada dua kota besar Rusia yang jauhnya hampir 9,300 km.

“Di sini, saya sudah melawat Langkawi, Redang, Melaka, Pulau Pinang dan Johor Baru. Belum ke Sabah dan Sarawak tetapi mahu ke sana.

“Saya orang Rusia. Di Moscow tidak ada laut. Bila saya di Rusia beberapa tahun tentulah saya mahu ke laut, berjemur. Orang Rusia suka begitu,” katanya.

Dari penelitian kami di laman Instagaram Polina, ternyata beliau memang betul-betul ajtuh ahti dengan Malaysia kerana begitu banyak gamabr-gambar mengenai keindahan dan sosio masyarakat Malaysia dimuatnaik dan dikongsi bersama-sama rakannya dari Rusia.



Kredit - Siakapkeli.my

1 comment: