Ada 2 kubur di atas landasan lapangan terbang di AS

 Ini dia kuburan Richard dan Catherine Datson di Internasional Savannah/Hilton Head (foxnews.com)

Savannah - Lapangan Terbang Antarabangsa Savannah / Hilton Head di Savannah , Georgia , AS mungkin lapangan terbang paling aneh di dunia . Bukan dari bangunan atau kemudahan , tapi lapangan terbang ini punya 2 kubur di landasan .

Bagi anda yang mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Savannah / Hilton Head saat melancong ke AS , perhatikanlah landasan nombor 10 di sana . Ada dua kotak persegi panjang di landasan  dan terlihat jelas dari ketinggian . Siapa sangka , itu adalah kuburan !

Masih tak percaya ? Cuba anda buka Google Maps di internet . Lalu , cari Savannah / Hilton Head International Airport . Kemudian , zoom lebih dekat di pertengahan Runway 10 dan anda bakal menemukan dua kuburan tersebut dengan jelas dalam kedudukan menyerong .


Menurut Savannah Morning News , Jumaat ( 3/1/2014 ) kedua kuburan tersebut atas nama Richard Dotson dan isterinya , Catherine Dotson . Pasangan ini berkahwin selama 50 tahun dan tinggal di Savannah , tepatnya di lokasi Lapangan Terbang Antarabangsa Savannah / Hilton Head sekarang . Catherine meninggal tahun 1877 dan Richard pun menyusulnya tahun 1884 .

Sejarahnya , pasangan tersebut memang lama menetap di Savannah dan mempunyai tanah yang luas . Tanah mereka berupa hutan dan ladang pertanian. Bahkan , keturunan keluarga Dotson pun masih ada hingga sekarang .

Namun pada masa Perang Dunia II , kerajaan AS menginginkan tanah milik keluarga Doston tersebut untuk kepentingan perang . Kerajaan AS ingin membina banker dan landasan udara untuk pesawat pejuang mereka . Pihak keluarga Dotson awalnya tidak setuju , tapi akhirnya kerajaan AS sepakat untuk membeli tanah mereka .

Namun ketika kerajaan AS ingin membina lapangan terbang untuk pesawat pejuang, di sana terdapat hampir 100 kuburan keluarga Datson . Semuanya boleh dipindahkan ke tanah perkuburan Bonaventure , tapi hanya ada dua kubur yang ditolak oleh keluarga Datson untuk dipindahkan

 Penampakan kuburan Richard dan Catherine Datson melalui Google Maps (Google)

Dua kubur itu adalah kubur Richard Dotson dan isterinya . Pihak keluarga Dotson sama sekali tidak setuju apabila kerajaan AS memindahkan kubur tersebut . Oleh itu kerajaan AS pun tidak membongkar dan memindahkannya demi menghormati keluarga Dotson . Di atas kuburannya pun dibina runway atau landasan .

Pihak keluarga Dotson pun masih ada yang datang ke kuburan tersebut untuk berziarah , tapi dengan pendamping dari pihak lapangan terbang . Di kuburan Richard ada tulisan ' At rest ' dan di kubur Catherine ada tulisan ' Gone home to rest ' .

Meski begitu , pihak Lapangan Terbang Antarabangsa Savannah / Hilton Head memberitahu pelancong  yang mendarat di landasan tersebut agar tidak takut . Sebab , kuburannya sendiri jauh dari kesan seram .

Para pilot yang pertama kali mendaratkan pesawat di Lapangan Terbang Antarabangsa Savannah / Hilton Head kebanyakan meminta izin menara pengawas untuk mendarat di landasan 10 , tempat kedua kuburan tersebut . Mereka ingin melihat kuburan tersebut dari dekat atau ingin mendapatkan pengalaman mendaratkan pesawat di atas kuburan .

Sumber: travel.detik.com

1 comment: