Misteri mayat yang jadi mumia secara semulajadi di Colombia

 Foto: Francisco Arguello/odditycentral.com

San Bernardo adalah sebuah bandar yang berjarak 3 jam perjalanan dari Bogota , ibu negara negara Colombia . Bandar yang hanya mempunyai penduduk sebanyak 17 ribu orang ini punya mumia yang jadi perhatian pelancong dan para saintis .

Mumia - mumia di San Bernardo diyakini berlaku secara semula jadi kerana masyarakat di sana tidak tahu cara mengawetkan mayat dengan balsam seperti di Mesir . Mumia - mumia di San Bernardo pun masih dalam keadaan yang bagus .

Penemuan mumia di San Bernardo terjadi pada 15 tahun lalu . Saat itu , seorang penggali kubur bernama Eduardo Cifuentes menemui mayat - mayat yang bentuknya sudah seperti mumia di dalam keranda. Dia menganggarkan mayat - mayat tersebut sudah ditanam sejak tahun 1957 . Eduardo saat sangat terkejut kerana kulit mayatnya masih terlihat jelas pucat dan kedutan !


Para saintis sehingga kini masih belum boleh menjelaskan mayat yang menjadi mumia di San Bernardo . Di kawasan Amerika Latin , juga dijumpai mumia di Guanajuato , Mexico . Tapi , mayat yang jadi mumia di sana akibat gas dan dikebumikan dalam tanah .

Berbeza dengan tanah perkuburan di Colombia , mayat diletakkan dalam keranda dan tidak dikuburkan ke dalam tanah . Ada bangunan khas untuk menyimpan mayat dalam keranda tersebut

Pelbagai spekulasi muncul. Masyarakat tempatan beranggapan , orang - orang San Bernardo pada zaman dulu masih hidup secara tradisional dan sama sekali tidak mengenal zat - zat kimia pada makanan . Air di sana pun bersih , sehingga membuat mayat orang yang meninggal masih dalam keadaan yang bagus .

Sebahagian masyarakat menyebut buah guatila dan balu yang menyebabkan keadaan mayat tidak hancur . Dua buah ini adalah makanan khas setempat yang diyakini baik untuk kesihatan dan sering digunakan oleh penduduk San Bernardo .

Buah guatila ukurannya sebesar limau , berwarna hijau , dan mempunyai duri . Biasanya , buah ini dimakan dengan cara mengupas kulitnya dan isi buahnya direbus untuk ditambah dalam sup .

manakal balu seperti kacang polong . Masyarakat San Bernardo biasa memasak dan menghaluskannya menjadi tepung untuk adunan kek .

Pemerintah San Bernardo pun menjadikan mumia sebagai salah satu daya tarik Colombia untuk pelancong . Datuk Bandar tempatan , Antonio Acosta merancang pembangunan muzium untuk menyimpan 8 mumia yang keadaannya paling bagus dan bakal diletakkan dalam peti kaca .

Sumber: travel.detik.com

No comments:

Post a Comment