Kajian: Melalui cara berjalan, lelaki boleh tahu tingkat kesuburan wanita

Foto: Thinkstock

Berlin - Cara bergerak wanita terutama bagaimana saat ia berjalan boleh saja diramalkan keperibadiannya . Bukan hanya itu , melalui cara berjalan , lelaki juga boleh melihat tahap kesuburan pasangannya , dalam artian bila seorang wanita sedang berada pada masa subur .

Saintis Jerman mengatakan bahawa ada isyarat yang meskipun tidak terlalu jelas ditunjukkan dari goyangan pinggul wanita . Oleh kerana itu , penyelidik dari Universiti Gottingen ingin mengetahui adakah sesuatu yang isitimewa daripada cara wanita berjalan .

Pasukan penyelidik melibatkan 48 wanita muda yang diminta untuk berjalan naik dan turun di garis lurus kemudian menari selama 30 saat . Gerakan mereka juga diperjelas dengan dijadikan bentuk bayang.

Pergerakan wanita - wanita itu dijadikan filem dan dilakukan dalam dua waktu yakni saat mereka berada pada masa paling subur dan ketika mereka memasuki masa tidak subur . Kemudian , 200 lelaki diminta menonton filem itu dan menilai betapa menarik gerakan berjalan atau menari setiap wanita .

" Hasilnya , apabila wanita berada di masa paling subur , gerakan mereka dikatakan para lelaki lebih memikat . Dengan begitu , kita juga boleh tahu ketika gerakan lebih memikat , wanita berada pada masa subur , maka ia berada pada kemungkinan hamil terbesar , " kata salah satu penyelidik Bernhard Fink , demikian dilaporkan oleh Body and Soul , Rabu ( 18/12/2013 ) .

Namun , pasukan penyelidik tidak meneroka lebih jauh apa yang membuat gerakan para wanita itu lebih memikat di mata lelaki . Tapi Fink menganggap tidak mungkin pemikat itu berasal dari kelajuan berjalan . Hal yang lebih memungkinkan iaitu goyangan pinggul ketika wanita berjalan .

" Kajian ini menunjukkan bahawa gerakan tubuh wanita boleh memberi petunjuk untuk kesuburan wanita bagi dengan menggunakan kemampuan lelaki menilai cara mereka berjalan , " kata Fink .

Sumber: health.detik.com

2 comments: