Wanita Yaman tembak, racun suami

Wanita Yaman memakai pakaian tradisi untuk majlis perkahwinan

Keluarga bantu, rancang akibat masalah perkahwinan, cemburu

Sanaa: Sekurang-kurangnya 50 wanita di Yaman didapati bersalah membunuh suami mereka di beberapa wilayah tahun lalu, lapor Kementerian Dalam Negeri.
Pembunuhan berlaku di ibu negara selain wilayah Mahweet, Hajja dan Taiz, menurut data kementerian.

Wanita terbabit dibantu oleh ahli keluarga sendiri. Motif pembunuhan termasuk perbezaan taraf, keganasan domestik, cemburu, wanita rasa rendah diri selain tekanan ekonomi.

Kebanyakan wanita yang melakukan pembunuhan dengan menembak, meracun atau memukul suami hingga mati.

Tetapi, apa yang sukar difahami ialah ramai orang asing masih mencari jodoh di Yaman meskipun begitu banyak keganasan domestik berlaku pada 2012.

Perangkaan Jabatan Kewarganegaraan dan Imigresen di Kementerian Dalam Negeri menunjukkan 746 orang asing diberi kebenaran berkahwin dengan wanita tempatan.

Pakar psikiatri dan masalah saraf, Dr Mujib Abdul Bari, memberitahu media di sini bahawa penderaan fizikal dan psikologi boleh mengubah seseorang dengan drastik.

Jika didera setiap hari, seorang wanita akan rasa kecewa dengan keadaannya dan mereka boleh lupa dengan identiti diri hingga membunuh pasangan, katanya.

Bunuh suami, dua anak

Katanya, jenayah paling diingati di Yaman berlaku pada 7 Ogos 2012 di sebuah perkampungan daerah Marib apabila seorang wanita berusia 40 tahun membunuh suami dan dua anak mereka selepas bergaduh.

Bari berkata, kerajaan Yaman tidak sepatutnya hanya menyiarkan perangkaan jenayah seperti itu saja tetapi juga melancarkan program kesedaran bagi membantu wanita negara berkenaan.

“Mereka sepatutnya mengambil langkah dari segi undang-undang termasuk bercerai atau pulang menemui keluarga yang dapat membantu mereka dari segi psikologi,” katanya lagi. - Agensi

BH


No comments:

Post a Comment