Buaya Bujang Teruntum berjaya ditangkap



KUCHING - Seekor buaya tembaga sepanjang 5 meter yang dipercayai telah membaham anjing peliharaan seorang tukang kebun di rumah rehat Yang Dipertua Negeri Sarawak, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng ditangkap di Kampung Selang, Jalan Telaga Air di sini semalam.

Sang bedal seberat hampir 300 kilogram yang mendapat jolokan Bujang Teruntum itu ditangkap selepas pihak Perbadanan Perhutanan Sarawak (SFC) menjalankan operasi memburu serta memasang sangkar khas sejak seminggu lalu di Sungai Teruntum di sini.

Buaya yang dinamakan sempena sungai yang menjadi habitatnya itu disedari terperangkap selepas memakan umpan ayam yang diletakkan di dalam sangkar sepanjang 5 meter dan lebar kira-kira 1 meter.

Menurut seorang tukang kebun di kediaman itu, Johari Resal, 63, dia meninjau ke tempat sangkar tersebut dipasang kira-kira pukul 7 pagi semalam dan mendapati seekor buaya berada di dalamnya.

"Sangkar itu juga mengalami sedikit kerosakan dipercayai dirempuh oleh buaya tersebut yang cuba melepaskan diri. Di bahagian kepala buaya juga terdapat kesan luka," katanya ketika ditemui di sini semalam.


Kakitangan Sarawak Forestry Corporation menarik Bujang Teruntum untuk dipindahkan ke Pusat Hidupan Liar Matang. .-UTUSAN/AMIR HAFIZ ABD RAHMAN

kosmo & utusan malaysia


3 comments: