Nikotin dalam rokok buat otak bekerja lebih baik?


Selama ini nikotin dianggap sebagai bahan yang merosakkan kesihatan dan boleh menyebabkan ketagihan, terutama jika bahan tersebut ada dalam rokok . Namun baru - baru ini kumpulan penyelidik yang direkrut oleh syarikat rokok mengungkap bahawa nikotin boleh membuat otak bekerja lebih baik .

" Nikotin boleh membantu merangsang otak dan membuat otak lebih tenang , " ungkap penyelidik yang direkrut oleh British American Tobacco , seperti dilansir oleh Daily Mail ( 15 / 12 ) .

Namun, hasil yang kontroversi ini didakwa tidak bertanggung jawab dan hanya sebahagian dari helah syarikat rokok. Uniknya , hasil ini muncul hanya seminggu selepas penyelidik dari New York University mendedahkan bahawa rokok elektrik mengandungi lebih banyak nikotin daripada rokok biasa .

David O'Reilly , pengarah dari penyelidik tersebut mengatakan bahawa menghisap sebatang rokok atau minum secangkir kopi tak akan membahayakan . Namun dakwaan ini mendapat kecaman dari ahli kesihatan lain yang berpendapat bahawa hasil kajian tersebut hanya dijadikan alasan untuk menjual rokok sebanyak - banyaknya .

Meski begitu, seolah-olah ada penyelidik lain yang bersetuju dengan pendapat tersebut . profesor John britton dari Royal College of Physicians menjelaskan bahawa mendapat satu dos nikotin memang boleh memberikan kesan positif pada otak . Namun dia juga mengingatkan bahawa nikotin bersifat candu dan boleh membuat seorang perokok ketagih hingga otak mereka tak boleh bekerja jika tidak menghisap nikotin dalam rokok .

" Memang benar bahawa menggunakan nikotin satu kali boleh meningkatkan kepekatan , kesan ini sama dengan yang anda dapatkan dengan mengambil kafein . Namun ubat ini juga boleh membuat ketagihan , dan akan ada saatnya otak anda tak boleh bekerja tanpa nikotin , " jelasnya .

Masyarakat sebaiknya tidak menelan hasil kajian ini mentah - mentah kerana menghisap nikotin dalam rokok dalam jangka masa panjang juga boleh membuat otak tak berkesan dalam bekerja . Selain itu , jabatan kesihatan Amerika mendedahkan bahawa tabiat merokok boleh menyebabkan kematian , lebih banyak berbanding dengan kematian akibat penyakit atau kemalangan .

Sumber: merdeka.com

1 comment:

  1. patutlah sejak berhenti merokok ni kerja kurang perform...ehhh

    ReplyDelete