Kalau tak ingin cepat botak, rajinlah makan makanan ini

Jumlah lelaki yang mengalami keguguran di usia muda makin banyak. Keguguran rambut boleh dicetuskan oleh tekanan atau kekurangan zat besi. Kekurangan nutrisi ini boleh diatasi dengan rajin penggunaan lobak, telur dan sayur hijau.

Agar tak kekurangan nutrisi yang mencetuskan keguguran rambut, beberapa makanan yang disyorkan oleh Huffingtonpost (09/12/2013) perlu dikonsum secara teratur.
 
 1. lobak

Kandungan betakaroten yang akan diubah di dalam tubuh menjadi vitamin A. Membantu meningkatkan pertumbuhan dan kesihatan sel dan rangkaian di seluruh tubuh, termasuk rambut dan kulit kepala.

 2. bayam

Kekurangan zat besi adalah penyebab rambut gugur dan merupakan salah satu masalah rambut yang paling mudah untuk dirawat. Bayam kaya akan zat besi, betakaroten, asid folik, dan vitamin C yang boleh menjaga folikel rambut tetap sihat.

 3. Bok choy

Dermatologi merawat rambut gugur dengan melihat kadar feritin pada rambut, yang akan dikesan jika tubuh anda mempunyai tahap zat besi yang baik. Sayur-sayuran ini membantu rambut mendapatkan kadar feritin yang kaya akan zat besi.

 4. telur

Vitamin B dalam telur mempunyai peranan penting untuk pembentukan hemoglobin normal, yang membawa oksigen dari paru-paru ke tisu dalam tubuh, termasuk rambut. Rambut yang sihat dan kuat bergantung pada bekalan darah dan oksigen. Kekurangan vitamin B boleh menghalang bekalan darah ke rangkaian rambut.

5. Greek yogurt

Banyak perawatan rambut yang memakai greek yogurt di dalamnya. Selain kandungan lemak yang rendah greek yogurt juga dapat membantu menutrisi rambut karena memiliki vitamin B5 dan vitamin D yang dapat menyehatkan folikel rambut.

No comments:

Post a Comment