Nak makan taik itik

tetiba je tekak rasa nak makan taik itik utk berbuka karang. cam mengidam pulak. ceh, mengalahkan pompuan mengandung huuuuuuu.



ooopssS jgn salah faham, taik itik bkn yg keluar dri punggung itik tu tpi kuih. kuih ni popular di Kelantan.



sadis betul namanya. sapelah yg letak nama tu isk..isk...iskk





ni haaa gambar kuihnya...dicilok dari lebai google







kuih ni tak sesuai dimakan hari-hari sebab rasanya manis. sesekali tu bolehlah buat lepas gian aku pun tak suka manis-manis.





menurut auntie wikipedia...



Kuih tahi itik disediakan dengan menggunakan putih telur yang telah diasingkan dari kuning telur. Selepas itu putih telur yang telah diasingkan itu akan disira dengan dimasak dalam air gula pekat dengan dituang sedikit demi sedikit bagi menghasilkan bentuk akhir. Biasanya kuih tahi itik tidak dibentuk dalam bentuk tertentu kerana ia pada kebiasaannya hanyalah kuih sampingan kepada penyediaan kuih lain.







sape pernah makan????



16 comments:

  1. selalu nampak kat pasar di kelantan, namun saya belom rasa nak cuba.

    sedapkah?

    tapi, kepek idung saya suker

    hehehe

    sudi2 la follow saya plak eh.. ^_^

    ReplyDelete
  2. sedap ye..
    tak pernah rase lagi..cume selalu dgr name kuih tu jer..

    ReplyDelete
  3. Kakak dah dengar nama kuih tu tapi tak pernah jumpa dan makan lagi...

    ReplyDelete
  4. pernah makan.. manis giler..

    p/s: kuih akok tetap jadi pujaanku...

    ReplyDelete
  5. minggu lepas aku makan rendang itik..mak aku buat huhuhhh

    ReplyDelete
  6. tak penah try lagi...tp penah dgr..

    ReplyDelete
  7. kalau manis, kompem aku x makan. huhuhu. tapi cik mek molek aku suka. he he he

    ReplyDelete
  8. kt kl susah nk cari yg sedap..

    ReplyDelete
  9. weh aku pnh dgr name.tp tak penah mkn.mne nk cr.jauh no nk g klntn nu.hihi

    ReplyDelete
  10. bukan ke warna kuih ni kuning...?

    tak pernah makan...pernh tgk gambar je... :)

    ReplyDelete
  11. uniknye nme..tringin lak nk rse..=D

    ReplyDelete
  12. pernah dengar ..
    tapi tak pernah makan

    kak ati kalau ramadhan je
    mesti nk cari 'badak berendam'

    pernah makan...?

    ReplyDelete
  13. Aina;
    kat terengganu pon adala..try cari


    kak Ati;
    penah gak mkn badak berendam

    ReplyDelete
  14. tak pernah.... macam onde2 jer...

    ReplyDelete