Serpihan Pesawat Ditemui Di Pulau Reunion Mungkin Milik MH370


SAINT-ANDR (PERANCIS): Serpihan pesawat yang ditemui di Pulau Reunion di Lautan Hindi pada Rabu menimbulkan spekulasi bahawa ia mungkin milik pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang hilang sejak 8 Mac 2014.

Seperihan sepanjang dua meter itu, seolah-olah menyerupaikan bahagian sayap, ditemui orang awam semasa membersihkan kawasan pantai.

"Ia dipenuhi cengkerang, jadi seseorang mengatakan ia mungkin berada di dalam air terlalu lama," kata seorang saksi.

Pegawai pengangkutan udara Perancis sudah membuka kertas siasatan bagi menyiasat lokasi sebenar serpihan pesawat tersebut.

Xavier Tytleman, seorang pakar dalam keselamatan penerbangan berkata, seperihan itu mungkin milik MH370 yang hilang tanpa dapat dikesan sejak Mac tahun lalu.

 Polis mengangkat serpihan pesawat yang ditemui di Pulau Reunion.

Tiada serpihan pernah ditemui sebelum ini sehingga kes membabitkan pesawat tersebut dianggap sebagai paling misteri dalam sejarah penerbangan dunia.

Malah, kerajaan Malaysia pada Januari mengisytiharkan tragedi MH370 sebagai kemalangan, manakala semua 239 penumpang dan anak kapal dianggap terkorban.

Pesawat itu dalam perjalanan dari Kuala Lumpur menuju Beijing dengan membawa 239 penumpang dan anak kapal.

Tytelman berkata gambar media tempatan menunjukkan bahagian kod pada serpihan berkenaan iaitu BB670.

"Kod itu bukan nombor plat pesawat atau pun nombor siri peralatan mesin.

"Tapi jika sayap itu milik MH370, adalah jelas bahawa rujukan itu akan dapat dikenalpasti. Dalam beberapa hari lagi kami akan dapat jawapan yang muktamad," katanya.


Sumber: mstar.com.my

2 comments: