Ratusan Objek Misteri Ditemui Di Tanjung Balau

 Lebih 300 objek misteri yang menyerupai ukiran pada kuil Borobodur dirakamkan oleh Penolong Kurator Muzium Nelayan Tanjung Balau, Muhammed Iqbal Rosli ketika mengiringi wakil kerajaan negeri ke lokasi tersebut di pantai Tanjung Bala, Rabu. Foto BERNAMA

 KOTA TINGGI: Lebih 300 objek misteri yang menyerupai ukiran pada kuil Borobodur, di Jawa Tengah, Indonesia ditemui di atas batu di pantai Tanjung Balau dekat sini, Rabu.

Sesetengah penduduk setempat berkata, objek dalam pelbagai warna itu digunakan untuk membuang ancak atau persembahan kepada makhluk halus.

Penolong Kurator Muzium Nelayan Tanjung Balau, Muhammed Iqbal Rosli berkata, beliau menyedari kewujudan objek itu ketika mengiringi wakil kerajaan negeri ke lokasi tersebut.

Beliau berkata, ia secara tidak langsung telah mengganggu pemandangan geologi di Tanjung Balau yang sedang diwarta sebagai kawasan sejarah.

"Kami tidak tahu siapa yang meletak objek-objek itu dan upacara yang dijalankan sama ada ia merupakan proses pemujaan atau ritual sesebuah agama. 

 Objek misteri yang menyerupai ukiran pada kuil Borobodur.

"Pihak kami juga tidak mengalihkannya sebab ia terlalu banyak dan bimbang sekiranya berlaku perkara yang tidak dijangkakan. Bagaimanapun jumlahnya semakin berkurangan kerana dibawa air pasang," kata Muhammed Iqbal.

Beliau berkata, pengunjung jangan mendekati objek tersebut dan menyentuhnya kerana khuatir akan memudaratkan kerana belum dikenal pasti bahan yang terkandung padanya.

“Namun kita difahamkan ia merupakan upacara tahunan agama namun tidak tahu agama apa dan kita masih siasat perkara ini,” katanya.

Sementara itu Kadi Daerah Kota Tinggi, Mohd Fauzi Bachok berkata, pihaknya sedang menyiasat sama ada ia turut melibatkan masyarakat Islam. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment