Wanita ini dakwa dirinya pemilik matahari dan menjualnya di eBay

Foto: Allvoices.com

Matahari adalah ciptaan Tuhan dan setiap orang berhak memanfaatkannya secara percuma. Namun wanita asal Sepanyol ini rupanya mempunyai pemikiran berbeza.

Wanita bernama Maria Duran ini mendakwa bahawa dirinya adalah pemilik matahari. Bukan hanya itu, dia akan meminta bayaran daripada semua orang atas segala pemanfaatan matahari.

Kelakuan Maria tidak berhenti di situ. Baru-baru ini, dia menawarkan 1 Euro bagi satu meter persegi  plot di permukaan matahari di laman jual beli eBay.

Namun malangnya, pihak eBay menganggap tindakan Maria menjual plot di matahari itu sebagai penipuan. Perempuan berusia 55 tahun ini tidak dapat menerima apabila eBay menyekat akaunnya.

Maria kemudiannya mengheret eBay ke mahkamah dan meminta mereka membayar 10 ribu Euro. Maria menganggap eBay telah mengambil komisen darinya, namun tak membenarkan dia menerima bayaran daripada mereka yang membeli benda angkasa yang dia jual.

Pihak eBay berusaha menyelesaikan masalah ini di luar mahkamah namun Maria enggan. Mahkamah di Bandar Madrid menyatakan Maria berhak mengheret eBay ke mahkamah.

Maria mengaku telah menjadi pemilik rasmi matahari berdasarkan undang-undang sejak 2010. "Saya tidak bodoh. Saya tahu undang-undang," ujar Maria ketika itu.

Perjanjian angkasa menyatakan bahawa tidak ada negara yang boleh mendakwa benda di langit sebagai milik mereka. Hal ini dimanfaatkan oleh Maria kerana dirinya tak termasuk dalam perjanjian itu, sebab dia bukan sebuah negara.

Sebelum akaunnya disekat eBay, Maria mendakwa mendapat 600 pesanan dengan nilai 1,200 Euro. Namun, ramai yang mengabaikannya kerana manusia tidak mungkin tinggal di Matahari. Selain letaknya yang sangat jauh, manusia juga pasti akan cair kerana terbakar.



Sumber: WowKeren

1 comment: