Hari itu, 79 Masihi, Vesuvius bangun dari tidurnya...


 Hari itu, tahun 79 Masihi, gunung Vesuvius bangun dari tidurnya. Bumi tiba-tiba bergoncang kuat, udara dipenuhi hawa panas.  Gunung itu terus bergolak. Seorang budak lelaki berlari selaju mungkin, matanya kelihatan ketakutan, jeritan tangisnya ditenggelamkan  gemuruh alam yang mengerikan. Budak itu menghampiri si ibu, mencari perlindungan di pangkuan perempuan yang melahirkannya itu.

Hampir 2,000 tahun kemudian, jasad kanak-kanak berusia 4 tahun itu ditemui di antara runtuhan Bandar Pompeii. Tubuhnya terawet secara semula jadi menjadi patung.

Apabila letusan terjadi pada November, seluruh bandar dan juga semua manusia terkubur dalam awan panas dan debu yang membuatkan jasad mereka menjadi batu.

 Kanak-kanak dan ibunya

 Dianggarkan kira-kira 10,000 hingga 25,000 orang mati serta-merta. Ramai dari mereka dijumpai berkerumun di gudang atau dermaga di pelabuhan bagi mencari  kapal yang diharapkan dapat meloloskan mereka dari maut. sebahagian yang lain berkumpul di tempat awam dan di rumah bagi menghadapi maut.

Mumia si kanak-kanak tersebut adalah yang terbaru yang ditemui. Dia berada di pangkuan ibunya. Sementara, jasad ayah dan seorang saudaranya dijumpai tak jauh. Jasad-jasad itu ditemui di lokasi 'House of the Golden Bracelet' - salah satu rumah paling mewah di kawasan Insula Occendentalis, Pompeii. Pakar berpendapat, keluarga tersebut adalah pemilik rumah tersebut.

 Foto: AFP

 Insula Occendentalis adalah kawasan yang berprestij. Pusat perniagaan dan kedai-kedai di sepanjang jalan. Hanya orang kaya dan kaum elite yang mampu menjadikannya kediaman.

Sebelum diterajang letusan Pompeii, rumah berdinding batu itu sangat mewah dengan lukisan dinding, dihiasi patung gangsa dan batu, serta mempunyai taman yang luas. Ditambah pemandangan laut yang menakjubkan.

Foto: AFP
 
Berhampiran jasad keluarga itu, didapati banyak perhiasan dan lebih dari 200 syiling emas dan perak. Namun, yang paling berharga melekat di tubuh ibu kanak-kanak tersebut ialah  gelang emas dengan ukiran 2 kepala ular, dengan berat mencapai 0.6 kilogram - yang membuat rumahnya kemudian digelar 'House of the Golden Bracelet' oleh para ahli arkeologi.

Kematian datang dengan cepat menghampiri keluarga itu. Awan panas dan debu yang panasnya mencapai 300 darjah Celsius menerjang mereka.




Kredit: Liputan6.com

No comments:

Post a Comment