Pemandu Trauma Kereta Terbelah Dua


MELIHATKAN keadaan kenderaan yang terbelah dibahagian depan, tentunya ramai memikirkan bagaimana kejadian itu berlaku.

Yang pasti, pemandu kereta itu bertuah kerana terselamat, kecuali masih dalam keadaan trauma selepas keretanya dirempuh sebilah mata gerigi bulat.

Kejadian itu berlaku ketika pemandu itu, Xiang berada di lebuh raya Chongging, barat daya China dan tiba-tiba terdengar bunyi hentaman kuat sebelum muncul mata gerigi bulat itu didepan keretannya dan menghentam kenderaan itu hingga terbelah dua.

Difahamkan, peralatan tajam itu terjatuh dari sebuah trak yang merempuh pembahagi jalan semasa dalam perjalanan di laluan berasingan lebuh raya itu, lapor akhbar People's Daily Online.

Gerigi bulat yang berukuran 1.5 meter itu menyebabkan bahagian depan kenderaan Xiang terbelah dengan kedalaman lubang sedalam hampir 0.5 meter.


Menurut Xiang, ini adalah pengalaman pahit yang menakutkan baginya, sambil menceritakan situasi cemas yang dialaminya ketika memandu sambil matanya memerhati gerigi bulat itu menuju ke arahnya.

"Saya terdengar bunyi yang cukup bising dan saya nampak asap putih berkepul-kepul di hadapan kenderaan. Pada masa itu, pemanduan saya hampir hilang kawalan," katanya.

Tambahnya lagi, sebaik berjaya memberhentikan kenderaannya, Xiang sukar berdiri selepas keluar dari kenderaan kerana masih dalam keadaan terkejut.

Pihak berkuasa tempatan memaklumkan gerigi bulat tersebut tidak diikat dengan betul semasa berada di atas trak, dan dipercayai lebih daripada satu terlepas dari ikatan apabila pemandunya hilang kawalan sehingga terbabas.

Pegawai Jabatan Lebuhraya, Ren Gu berkata, Xiang bernasib baik kerana bilah tersebut tidak menghentam bahagian pemandu dengan jarak hanya beberapa kaki.

Sementara itu, tidak pasti sama ada pemandu trak tersebut akan dikenakan tindakan selanjutnya, namun beberapa penduduk tempatan melaporkan kemungkinan besar punca kemalangan adalah faktor kepenatan. 



Sumber: mstar.com.my

No comments:

Post a Comment