Pertandingan ratu cantik unta di UAE


 Salah satu negara di Timur Tengah iaitu Emiriah Arab Bersatu membuat pertandingan kecantikan untuk unta . Unta memang selama ini dikenali sebagai haiwan khas padang pasir yang amat dicintai oleh warga sana .

Acara ini diadakan dalam sebuah festival Al Dhafra yang diadakan tiap tahun di Abu Dhabi. Yang uniknya, unta - unta ini juga dihias dengan pelbagai perhiasan seperti kalung emas dan anting warna - warni .


Pertandingan ini akan dilakukan dalam dua kategori iaitu Asayel untuk unta berwarna terang . Kedua adalah Majahim untuk unta berkulit gelap . Para juri akan memutuskan 10 unta yang berhak jadi pemenangnya .

Lalu bagaimana cara untuk menentukan pemenangnya ? " Para Juri akan memilih unta dengan kepala besar , leher lebar , telinga kuat , pipi luas dan misai besar , " ujar Ali Al Mansouri , salah satu panitia Al Dhafra . " Selain itu tubuhnya harus panjang , bonggol yang besar , warna dan postur juga menjadi salah satu penilaian yang penting . "


Hadiah yang ditawarkan untuk para pemenang juga agak lumayan. Mereka akan mendapat kereta mewah dan wang tunai sebanyak 18,000 hingga 30,000 dirham.

Festival Al Dhafra merupakan sebuah perayaan dalam rangka untuk mempromosikan budaya Badwi. Acara ini sudah masuk tahun ke - 7 dan dilaksanakan tiap tarikh 22 Disember selama 2 minggu . Selain pertandingan kecantikan unta , ada pelbagai acara lain yang menarik seperti pertandingan memburu burung helang dan pasaran tradisional khas Emiriah Arab. RA


2 comments: