lelaki ini akan pergi ke planet Marikh dan tak akan kembali ke bumi lagi


Bagaimana rasanya jika akan pergi meninggalkan bumi dan tak kembali lagi ? Sekurang-kurangnya bagi Khalid Al Jaaidi itu adalah sebuah impian yang jadi kenyataan . Dia begitu gembira akan dihantar ke Marikh dan tak akan pulang lagi .

Khalid menjadi sebahagian dari misi Mars One yang akan membangun koloni manusia pertama di Marikh . Dia menjadi satu di antara 1,057 orang terpilih yang berjaya mengalahkan hampir 200 ribu orang lain . Misi bercita-cita tinggi itu akan berangkat pada 2025 , sedangkan usia Khalid saat ini 21 tahun .

Lelaki asal Dubai itu mengaku memohon untuk misi Mars One kerana sukakan adventure . Awalnya keluarga mengira Khalid hanya bergurau ketika menunjukkan e - mel balasan dari Mars One , namun akhirnya mereka setuju .

" Aku pertama kali dengar misi Mars One pada April 2013 , beberapa minggu sebelum pendaftaran dibuka aku ingin jadi bahagiannya , " ungkap Khalid .

" Boleh dikatakan semuanya menyokong . Hanya ibu yang tidak begitu gembira. Ayah mengatakan padaku bahawa rancangan ini hebat, " lanjut pereka grafik ini . "Lagi pula semua itu hanya Allah yang menetukan . "

Mars One adalah misi buatan syarikat asal Belanda untuk mendaratkan manusia di Planet Merah dan menetap selamanya di sana . Khalid mengakui mula mempersiapkan diri secara fizikal dan psikologi untuk menghadapi kenyataan tak akan kembali ke Bumi . Dia mengaku akan membawa Al Quran ke Marikh dan pasti akan merindukan puding karamel buatan ibu .

Namun Khalid belum tentu pergi ke Marikh kerana pemilihan masih terus berlanjutan hingga tersaring hanya 24 orang . Mereka yang terpilih akan menjalani latihan selama 8 tahun dan dibayar sebagai angkasawan Mars One .

Sumber: wowkeren.com

No comments:

Post a Comment