Crop Circle dan cahaya hijau misteri muncul di California


California - Cerita soal kemunculan crop circle kembali timbul . Kali ini lokasinya berada di sebuah ladang di California , Amerika Syarikat . Adanya cahaya hijau yang terakam kamera menambah misteri di lokasi tersebut .

Sejumlah media di AS sudah mengangkat khabar ini sejak Isnin 30 Disember 2013 lalu . Perdebatan klasik pun muncul , apakah crop circle itu buatan manusia atau alien .


Bentuk crop circle ini memang cukup unik . Saiznya sangat besar dan gambarnya mirip sebuah cip komputer dengan kotak - kotak di bahagian tengah dan bulat di sisi luarnya .

Di tengah perdebatan itu , muncul sebuah video di YouTube yang disiarkan oleh akaun tanpa nama . Video itu menangkap sebuah cahaya hijau yang muncul di ladang . Si pengupload mendakwa cahaya itu diambil sesaat sebelum kemunculan crop circle .


 Jurugambar yang pertama kali merakam gambar crop circle itu adalah Julie Belanger dari 111th Aerial Photography Squadron . Kala itu dia sedang terbang dan melihat penampakan tersebut .

" Sangat indah , sangat indah . Saya percaya alien itu ada , tapi saya tidak tahu apa mereka mahu membuat crop circle untuk memberi mesej pada kita , " katanya seperti dilapor Daily Mail , Khamis ( 2/1/2014 ) .


Meski begitu , banyak pihak tidak yakin soal keaslian crop circle tersebut . Harian The Monterey Herald melaporkan , kawasan itu sempat dijaga oleh beberapa pegawai keselamatan sejak Isnin , namun mereka tak menyebutkan bekerja untuk siapa .

Jeffrey Wilson dari penyelidik persatuan crop circle bebas berkata , kecenderungan crop circle itu dibuat oleh menusia daripada alien .

" Teka saya .. itu untuk iklan , " ucap Wilson .

Sumber: news.detik.com

No comments:

Post a Comment