Debat terpanas di dunia, kucing ini naik atau turun tangga?

Foto: 9gag.com

Perdebatan panas kembali muncul di Internet. Kali ini, netizen sedunia sedang saling berdebat tentang gambar seekor kucing.

Kucing berwarna kelabu itu berada di sebuah tangga. Masalahnya, orang ramai berdebat sama ada kucing itu sedang turun atau menaiki tangga. Laman-laman berita yang berwibawa seperti National Geographic, the Daily Mail, hingga Business Insider mengadakan kolum khusus membincangkan foto yang menjadi viral tersebut.

Gambar yang membuatkan orang bertelingkah ini pertama kali muncul di laman komedi 9gag. Selepas diposkan, 3,675 orang telah memberi komen.

"Jelas kucing itu sedang turun. Lihat kedudukan jubin di tangga tersebut," kata akaun bernama sorath418.

Dari sudut pandang pakar tata ruang, mereka mendakwa haiwan comel ini turun.

Penggemar kucing, turut mengulas. "Kucing ketika menuruni sebuah tangga biasa mengangkat ekornya," tulis Alfredo Cuscutti.

Namun ramai juga yang meyakini haiwan ini menaiki tangga tersebut. "Lihat saja kepalanya mendongak," tulis akaun Capowar.

"Dari sisi fotografi, tidak mungkin bahagian atas yang seperti tingkat bawah itu kelihatan demikian kalau gambar ini diambil dari bawah. Jadi kucing itu pasti naik tangga," kata Asango K, pengguna Facebook yang ikut berdebat.

Jadi bagaimana menurut anda? naik atau turun?




Sumber: Merdeka.com

1 comment: