Asal-usul Pizza Hut


 Restoran pertama Pizza Hut dibuka pada Jun 1958 oleh dua saudara iaitu Frank Carney dan Dan Carney di Wichita, Amerika Syarikat.

Kedua bersaudara itu memperolehi idea untuk membuka restoran pizza selepas mereka membaca artikel di surat khabar Saturday Evening Post mengenai perniagaan pizza yang sedang berkembang.

Lalu mereka mengambil keputusan dengan meminjam wang ibu mereka sebanyak 600 Dollar Amerika ketika itu untuk membeli peralatan membuat pizza dan mengubah bar menjadi restoran pizza.

Apabila adik-beradik Carney membuka restoran pizza pertama mereka, bangunan tersebut mempunyai ruang tanda hanya untuk sembilan abjad sahaja.

 Frank & Dan Carney

Jadi mereka memilih untuk menggunakan perkataan pizza bagi nama restoran tersebut dan ahli keluarganya mencadangkan bangunan yang kelihatan seperti pondok (hut). Maka terhasillah Pizza Hut.

Malam pertama mereka memulakan perniagaan, adik-beradik Carney telah memberi pizza buatan mereka kepada pelanggan yang berpotensi dan berminat dengan Pizza Hut.

Menu utama di restoran Pizza Hut adalah Pan Pizza yang didatangkan dengan tiga saiz pizza berbeza bermula dari Pan Pizza peribadi bersaiz kecil, sederhana dan besar.

Di Malaysia QSR Brands (M) Holdings Sdn Bhd (QSR Brands) merupakan operator kepada Pizza Hut yang mempunyai lebih 350 cawangan restoran di seluruh negara.



Sumber: Sinar Harian

No comments:

Post a Comment