Penumpang degil merokok dalam pesawat diikat di kerusi

 Dalam foto  yang diambil salah seorang penumpang Emirates laluan Singapura-Brisbane ini, terlihat Mathias Jorg diikat tangan dan kakinya di salah satu kerusi setelah dia berlaku kasar akibat dilarang merokok di dalam kabin penumpang.

BRISBANE - Jika telah dilarang merokok di dalam kapal terbang , maka sebaiknya anda ikuti peraturan tersebut . Jika tidak , maka nasib anda akan seperti seorang penumpang syarikat penerbangan Emirates ini .

Seorang lelaki berbangsa Jerman berusia 54 tahun , yang menaiki penerbangan Emirates dari Singapura ke Brisbasne , Khamis ( 2/1/2014 ) , bertindak berkali - kali menyalakan rokok di dalam kabin penumpang .

Mathias Jorg , warga Jerman itu , tetap menghidupkan rokoknya walaupun kru kabin sudah melarangnya . Dia juga bersikap kasar terhadap kru kabin yang memintanya untuk mematikan rokok .

Akibat sikap kasarnya itu , kru kabin terpaksa mengikat Jorg di kerusinya . Salah seorang penumpang sempat mengabadikan foto lelaki Jerman itu saat sedang terikat dan dikawal seorang anak kapal .

Setibanya di lapangan terbang Brisbane , Australia , pihak berkuasa setempat langsung menahan Jorg dan mendakwanya dengan pelbagai dakwaan , iaitu merokok di dalam kapal terbang , menyerang kru kabin , dan mengganggu tugas anak kapal. Demikian dikhabarkan harian The Courier - Mail .

Pengurusan Emirates mengakui , kru kabinnya memang terpaksa mengikat Jorg selama sisa penerbangan dari Singapura menuju Brisbane itu .

" Pihak Emirates mengesahkan seorang penumpang penerbangan EK432 dari Singapura menuju Brisbane terpaksa diikat ke kerusinya kerana sebuah insiden di tengah penerbangan , " demikian pernyataan Emirates seperti dipetik majalah ekonomi Arabian Business .

" Kami memanggil polis persekutuan Australia untuk menjemput penumpang ini setibanya di Lapangan Terbang Brisbane . Keselamatan penumpang dan kru merupakan yang terpenting bagi kami . Kes ini sudah dibicarakan di mahkamah dan Emirates tidak akan mengulas lebih lanjut , " kata jurucakap itu .

Di mahkamah , hakim menyatakan Jorg tak perlu ditahan . Namun , dia perlu menyerahkan pasportnya kepada polis sehingga dia tidak boleh meninggalkan Neger Kanggaru itu .

Saat penterjemah menyampaikan keputusan hakim itu , Jorg tampak tak percaya dan tak menerima keputusan tersebut . Sidang ini akan dilanjutkan pada 10 Januari akan datang di mahkamah Brisbane .

Sumber: kompas.com

No comments:

Post a Comment