Ngeri, sarung tangan doktor tertinggal dalam perut pesakit

Sharon Binks

Bayangkan jika anda pergi ke tandas untuk buang air , namun tiba - tiba mengetahui ada sarung tangan latex yang keluar dari tubuh anda . Apa yang akan anda rasakan ? Ngeri , tentu saja . Kengerian itulah yang dirasakan Sharon Binks , wanita 42 tahun asal Derbyshire ketika mengetahui ada sarung tangan yang keluar dari tubuhnya saat buang air .

Sebelumnya , Sharon Binks menjalani pembedahan rahim ( hysterectomy ) di hospital Royal Derby Hospital . Kerana merasa tubuhnya belum sihat , Binks masih berada di hospital tersebut . Namun tiba - tiba dia merasakan sakit yang sangat pada perutnya . Awalnya Binks menganggap itu hanya sakit perut biasa , tetapi dia merasa ada benda aneh yang keluar dari tubuhnya . Ya , benda itu tak lain adalah sarung tangan latex yang ' ditinggalkan ' doktor dalam perutnya ketika melakukan pembedahan.

" Kejadian itu sangat mengerikan . Ketika aku ke tandas , aku tiba - tiba merasa ada sesuatu yang licin muncul dari tubuhku . Aku menariknya keluar dan aku melihat satu sarung tangan latex besar yang penuh darah , " ungkap Binks menceritakan kengeriannya , seperti dilansir oleh Daily Mail ( 02 / 12 ) .

Binks yang sudah mempunyai enam anak itu segera memberitahu jururawat dan mereka melakukan pemeriksaan organ dalam secara menyeluruh padanya . Binks memang belum siap pulang kerana tubuhnya belum benar - benar sihat . Namun dia juga bersyukur dia belum pulang ketika mengalami kejadian itu .

" Ini seharusnya tak pernah terjadi . Aku masih menduga bagaimana hal seperti ini boleh berlaku . Bagaimana sarung tangan boleh tertinggal dalam tubuhku . Aku tak membayangkan betapa bahayanya jika sarung tangan itu tetap di dalam , " tambahnya .

Selanjutnya pihak hospital berjanji akan siasat kejadian tersebut dan meminta maaf sedalam - dalamnya pada Binks . Mereka mengaku sangat menjaga keselamatan pesakit dan memastikan perkara yang sama tak akan berulang lagi .

" Kami sangat menyesal atas kejadian yang menimpa Puan Binks , dan meminta maaf untuk itu . Tentu saja hal ini tak seharusnya berlaku , dan kami akan melakukan siasatan mendalam , " jelas Sue James , eksekutif dari Derby Hospital .

Kejadian semacam ini ada baiknya untuk dijadikan pelajaran bagi semua pihak . Semoga tak ada yang mengalami seperti yang dialami oleh Sharon Binks lagi di masa depan .

Sumber: merdeka.com

3 comments: