Inilah game Nintendo yang dimainkan kanak-kanak tahun 80-90an

Bagi mereka yang membesar di tahun 80an dan 90an inilah game yang pernah dimainkan.

1. Donkey Kong Jr
 
 Game Donkey Kong merupakan salah satu game yang membuat nama Nintendo melonjak. Gameplay sederhana dan tidak terlalu sulit.

Gameplay Donkey Kong sederhana. Pemain diharuskan menyelamatkan King Kong besar yang dikurung.


2. Super Mario Bros

 Tak perlu lagi bercerita banyak soal Super Mario Bros Bahkan sampai saat ini, game Super Mario Bros tetap menjadi salah satu permainan legenda sepanjang masa.

Bersama Luigi, Mario meneroka Kerajaan Cendawan untuk menyelamatkan Putri Kerajaan yang diculik oleh Raja Bowser Koopa.

Permainan ini terdiri dari 8 tingkat dengan 4 sub tahap masing-masingnya (tahap 1-1 hingga 8-4). Musuh-musuh dalam permainan ini dihancurkan dengan menginjak sambil melompat.

Selama permainan, Mario perlu mendapatkan syiling dan bonus lain. Bagi menambah tenaga Mario, pemain harus mendapatkan cendawan berwarna merah.

Kekuatan Mario juga akan meningkat dan mampu melontarkan proyektil bila memperoleh bunga berapi.

Awalnya pemain hanya diberi 3 peluang. Namun kesempatan akan bertambah bila pemain memperoleh cendawan bewarna hijau (1UP) yang biasanya tersebunyi pada tempat tertentu atau mengumpul 100 syiling.


3. Legend of Zelda

 Legend of Zelda adalah salah satu permainan yang masih bertahan hingga kini dari zaman NES. Ini juga watak ikonik yang dipunyai oleh Nintendo dan sering dimainkan.

Game ini memberi tumpuan pada pahlawan legenda bernama Link dalam sebuah pengembaraan yang membolehkan para pemainnya melakukan perjalanan ke mana sahaja, dengan misi menyelamatkan puteri, Zelda.


4. Bomberman

 Game ini menjadi salah satu kegemaran di kalangan gamers Nintendo. Bomberman ini memiliki banyak bom untuk menghancurkan musuh berbentuk balon.

Tapi menghancurkan balón ini tak semudah yang dibayangkan kerana si Bomberman harus mengikuti alur yang berbentuk labirin.


5. Contra

 Game buatan Konami ini juga salah satu yang paling sering dimainkan. Dua orang tentera dengan senjata harus berperang termasuk menentang alien.

Tapi yang paling dikenang dari Contra adalah gameplay yang ditawarkan. Termasuk, suara bising yang kadang menganggu untuk pemain.


6. Duck Hunt

Duck Hunt merupakan salah satu game paling ikonik di era NES.

Siapa yang boleh lupa anjing akan ketawa jika anda gagal menembak itik terbang.

Game Duck Hunt menjadi legenda kerana tambahan aksesoris seperti pistol yang digunakan untuk membidik si itik


Sumber: inet.detik.com

No comments:

Post a Comment