Tragedi Sungai Muar, tiga remaja lemas, lima hilang

 
SEGAMAT: Tiga mayat mangsa daripada lapan pelajar lemas ditemui petang tadi selepas seorang demi seorang terjatuh ke dalam Sungai Muar, Buloh Kasap di sini, pagi tadi ketika cuba menyelamatkan rakan.

Mayat mangsa pertama, Mohd Hafzul Daniel Norhasim, 16, ditemui pada jam 3.26 petang manakala mangsa kedua, Mohd Zikri Zaidi, 14, ditemui pada jam 3.41 petang, tadi.

Sementara itu, mayat mangsa ketiga, Nazrul Aminuddin Zamri, 14, ditemui lima meter dari mangsa kedua pada jam 4.22 petang.

Mangsa lain yang masih hilang dikenal pasti sebagai Mohd Zaki Zaid, 16; Mohd Izuan Hakimi Amin, 13; Mohd Shafiq Md Sukur, 16; Mohd Noreen Zainal, 14; dan Mohd Hafizuddin Kamal, 16.

Dalam kejadian jam 9 pagi itu, lapan remaja berkenaan dikatakan berjoging di kawasan berhampiran bersama empat lagi rakan mereka.


Kesemua mereka adalah pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Buloh Kasap di sini, dan dikatakan keluar rumah pada jam 6 pagi sebelum melalui lokasi berkenaan.

Saksi kejadian yang juga rakan kepada kesemua mangsa, Mohamad Shahrul Abdul Halim, 14, berkata, beberapa rakannya kemudiannya mengajak mereka semua mandi di sungai berkenaan.

"Bagaimanapun, kami berempat menolak kerana tidak tahu berenang. Lapan rakan yang lain kemudiannya pergi ke tebing sungai.

"Kami sangka sungai berkenaan cetek dan tidak tahu ia kini dalam akibat kerja mengorek pasir," katanya di lokasi kejadian.

Menurut Mohamad Shahrul, Mohd Hafizuddin yang berada di tebing sungai tiba-tiba tergelincir ke dalam sungai berkenaan.

Katanya, Mohd Izuan Hakimi dan Mohd Noreen kemudiannya terjun untuk membantu namun mereka juga terkapai-kapai.

"Mohd Zikri dan Nazrol Aminuddin kemudiannya terjun untuk menyelamatkan mereka bertiga namun turut terkapai-kapai.

"Mohd Shafiq dan Mohd Hafzul Daniel kemudiannya menghulurkan kayu kepada mereka namun kedua-duanya turut terjatuh," katanya.

Menurut Mohamad Shahrul, Mohd Zaki yang pandai berenang kemudiannya terjun untuk membantu namun akhirnya turut tenggelam.

Mohamad Shahrul berkata, mereka kemudiannya memaklumkan kejadian kepada orang ramai sebelum pasukan penyelamat dihantar ke lokasi kejadian.

Sementara itu, komander operasi mencari dan menyelamat, Asisten Superintendan Mansor Taib berkata, operasi menyelamat bermula pada jam 9.48 pagi membabitkan anggota Balai Bomba dan Penyelamat Jalan Abdullah dan Balai Bomba dan Penyelamat Bandar Putra.

"Operasi berkenaan disertai 48 anggota keselamatan daripada Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Polis Diraja Malaysia (PDRM) serta bomba.

"Kami turut mendapat bantuan daripada 12 anggota unit skuba serta lima anjing pengesan daripada Unit K9," katanya di lokasi kejadian.

Menurut Mansor, siasatan awal mendapati kedalaman sungai dianggarkan antara kira-kira 4.6 hingga enam meter.

"Kami turut mengurangkan penggunaan bot kerana ia boleh menyebabkan dasar sungai bergelodak dan menimbus mangsa," katanya.

Mangsa lain belum ditemui dan operasi mencari dan menyelamat masih dijalankan.

Sumber: Harian Metro

No comments:

Post a Comment