Terbongkar! Alex Ferguson pernah minta bantuan pengadil agar MU menang


Manchester : Bekas pengadil top Inggeris , Dermot Gallagher , mendedahkan bahawa pengurus legenda Manchester United ( MU ) Sir Alex Ferguson pernah memujuknya untuk menunda perlawanan . Hal ini dilakukan agar Setan Merah mempunyai peluang meraih gelaran juara yang lebih besar .

Gallagher yang merupakan pengadil top Inggeris pada 1992-2007 ketika itu menjadi pengadil pada perlawanan MU vs Middlesbrough di Old Trafford ( 1997 ) . MU ketika itu perlu  kemenangan kerana sedang bersaing hebat dengan Arsenal di tangga teratas .

Di babak pertama , MU tertinggal 1-3 . Lalu , Fergie mendekati Gallagher . " Pada masa itu hujan lebat dan Fergie menarik saya . Fergie lalu membisikkan ' Tolong bantu saya , hentikan pertandingan ini ' , " kata Gallagher seperti yang dilaporkan oleh Metro , Jumaat ( 7/2/2014 ) .


" Pada babak pertama MU memang tertinggal dan padang seperti kolam renang . Ketika menuju bilik persalinan, Fergie berkata , ' Aku tahu kami tertinggal 1-3 tapi tolong hentikan ini , kami perlu bantuan ' , " .

Gallagher menolak permintaan Fergie tersebut . Meski demikian , MU mampu bangkit dan menyamakan kedudukan 3-3 di babak kedua . Namun , yang mereka perlukan sebenarnya adalah kemenangan .

" MU berjaya menyamakan kedudukan dan di minit terakhir Dennis Irwin masuk ke kotak penalti dan terjatuh , tapi saya memberikan sepakan gol untuk Middlesbrough . Fergie berteriak dari pinggir padang dan marah - marah dengan saya , " ucap Gallagher .


MU vs Middlesbrough 1997


Foto: Daily Mail

1 comment: