Gempar! 2 Tuhan 1 Saiton Di Indonesia


 JAKARTA – Berita kemunculan dua orang sebagai ‘Tuhan’ dan seorang lagi menjadi ‘Saiton’ menarik perhatian media di Indonesia sehingga dijadikan topik-topik perbincangan dalam siaran radio dan televisyen tempatan.

Kes pertama ialah seorang lelaki di Banyuwangi, daerah Sukabumi di Jawa Barat yang bernama ‘Tuhan. Berusia 42 tahun, Tuhan hanyalah seorang tukang kayu di kampung sebelum secara tiba-tiba menjadi popular.

Ia gara-gara apabila terdapat pihak tidak bertanggungjawab yang dikatakan sengaja menyebarkan salinan kad pengenalan dan gambar muka dirinya dalam laman-laman media sosial.

Bapa kepada dua orang anak itu menyifatkan nama beliau sebagai unik dan mendakwa nama tersebut diberikan oleh orang tuanya ketika dia lahir atas nasihat daripada seorang yang alim.

Isteri Tuhan, Husnul Khatimah, berkata dia tidak pernah bertanya kenapa nama suaminya begitu dan semasa menikah tiada sesiapapun mempertikaikan nama suaminya itu yang lebih mesra dipanggil Han.


Setelah nama Tuhan menjadi isu, Majlis Ulama Indonesia (MUI) tampil memberi nasihat agar Tuhan menukarkan namanya atau sekurang-kurangnya menambahkan nama ‘Hamba’ supaya namanya menjadi ‘Hamba Tuhan’.

Ketua MUI Banyuwangi, Achmad Yamin berkata, adalah lebih baik nama itu diganti ataupun menambah namanya kerana manusia tidak boleh dipanggil Tuhan sekali gus boleh menimbulkan kontroversi.

Katanya MUI juga berharap jabatan kerajaan yang berkaitan dengan pendaftaran nama seharusnya turut menasihati masyarakat mengenai pemberian nama kepada anak-anak mereka.

Tuhan bagaimanapun enggan menukarkan namanya walaupun dinasihati oleh pihak MUI kerana menganggap nama tersebut sebagai sesuatu yang amat istimewa.

“Saya tidak akan ganti nama saya, itukan pemberian orang tua. Selain itu, jika ganti nama, maka semua dokumen juga harus ganti seperti KTP (kad pengenalan), surat nikah, ijazah, dan surat-surat lainnya,” kata Tuhan.


Kes kedua juga berlaku di Sukabumi. Seorang lelaki yang mengaku dirinya sebagai Tuhan dan memperkenalkan satu ajaran sesat dengan mendera para pengikutnya secara fizikal dan mental.

Di Kampung Gunungkarang, Sukabumi, seorang penganggur yang dikenali sebagai Indra Okta Permana, 35 tahun, atau digelar Raden berjaya mempengaruhi penduduk kampung itu untuk menyembah matahari.

Mereka diajar untuk mengiktiraf dirinya sebagai Tuhan. Dia juga mengarahkan pengikutnya membakar Al-Quran, jangan bersolat serta menganjurkan majlis taubat dengan memukul dan memijak kepala mereka.

Bagaimanapun apabila tindakannya itu didapati melampau, penduduk akhirnya menangkap Raden dan menyerahkannya sendiri kepada pihak berkuasa Indonesia.

Ketua Siasatan Jenayah Polis Sukabumi Kota, Sulaeman Salim dipetik oleh media sebagai berkata, setelah disoal siasat Raden mengaku dirinya sebagai Tuhan dengan meminta penganutnya itu untuk menyembah matahari.

Mereka malah tidak menjalankan ibadah solat. Raden berasal dari Tangerang sebelum itu dikatakan berkunjung ke rumah seorang penduduk dikenali sebagai Agus Wahyudin dan didakwa memberi mereka meminum sejenis air.

Selepas minum air itu, lima anggota keluarga berkenaan termasuk dua wanita terus mengikut sahaja arahan Raden sehingga menyertai upacara ritual iaitu membakar Al-Quran dan membiarkan diri dibelasah oleh lelaki terbabit.

Raden mendakwa kononnya Tuhan sudah berada dalam jiwa manusia dan kehidupan ini tidak memerlukan sebarang kitab suci kerana ia boleh menyesatkan manusia.


Kes ketiga pula ialah kisah dialami oleh seorang lelaki di Palembang, Sumatera Selatan yang kini hidup dalam dilema kerana namanya ialah Saiton, yang jika disebut dalam pelat Indonesia macam bunyi syaitan!

Saiton, 39 tahun, adalah seorang guru dan tinggal di kawasan Perumahan Taman Mekarsari, Palembang dan dia mengharungi hidup seperti biasa walaupun tahu namanya tidak sedap dipanggil.

Katanya, menurut cerita ibu bapanya ketika dia diberikan nama Saiton, kedua-dua orang tuanya tidak menyedari ia membawa maksud ‘syaitan’ namun setelah menyedarinya mereka cuba menukarkan nama itu.

Ia berlaku setelah dia berusia tiga tahun, namun setelah nama itu ditukar dia mengalami sakit yang teruk dan berdasarkan kepercayaan orang dahulu, nama baharunya mungkin tidak sesuai.

Disebabkan itu namanya dikekalkan sehingga kini sebagai Saiton. Bayangkanlah bagaimanakah keadaannya Saiton jika kebetulan bertemu pula dengan Tuhan. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

1 comment:

  1. Kesian juga nama diberi tidak mengikut landasan
    Ikut suka sebut aje ginilah jadinya.

    Kalau yg ajar sesat nama dia Saiton sesuai sangat - bukan yg jadi cikgu.

    ReplyDelete