Zizan tak mengaku curi kucing

Muhammad Hafeez, Zizan dan Zuhairi, didakwa atas tuduhan memecah masuk dan mencuri pelbagai barangan daripada kedai haiwan peliharaan termasuk dua ekor kucing di Gunung Rapat Perak.

Dua beradik bersama seorang rakan dihadapkan ke Mahkamah Majistret, semalam atas tuduhan bersubahat melakukan pecah rumah dan curi di sebuah kedai haiwan di Gunung Rapat, pada Selasa lalu.

Tertuduh, Muhammad Hafeez Mohd Azman, 18, bersama pasangan adik beradik Zizan Zakaria, 22, Zuhairi Zakaria, 29, yang berasal dari Desa Tambun dan Kampung Batu Pulau Tiga, Kampung Gajah mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan selepas kertas pertuduhan dibacakan jurubahasa mahkamah di hadapan Majistret Nur Melati Diana Abd Wahab.

Mengikut pertuduhan, mereka bertiga melakukan pecah rumah dan curi dengan memasuki kedai yang digunakan sebagai tempat perniagaan dan menyimpan harta milik Chung Weng Kee @ Stephen Chung, 45. di sini pada 14 November tahun ini.

Antara barangan yang dicuri termasuklah sebuah komputer riba jenama Dell, dua tabung kebajikan, dua beg makanan kucing jenama Smartheart seberat 1.5 kilogram setiap satu, seekor kucing Bengal, seekor kucing Siam dan wang tunai RM300 dengan jumlah kerugian dianggarkan sebanyak RM2,902.

Ketiga-tiga tertuduh didakwa melakukan kesalahan tersebut lebih kurang jam 3 pagi di Kedai Ben Exotic Pet Shop (kedai haiwan) beralamat di 488, Jalan Besar, Rapat Rapat, di sini, 14 November lalu.

Jika disabitkan kesalahan tertuduh boleh dikenakan hukuman di bawah Seksyen 457 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun yang sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum lima tahun dan denda jika sabit kesalahan.

Muhammad Hafeez masih belajar perlu menanggung isteri serta anaknya yang baru berusia setahun manakala pasangan adik beradik Zizan serta Zuhairi yang masing-masing bekerja sebagai pencuci kereta dan pemandu lori perlu menanggung kedua ibu bapa yang sudah uzur di kampung.

Timbalan Pendakwa Raya, S Kavitha memohon supaya mahkamah menetapkan wang jaminan sebanyak RM6,000 dengan seorang penjamin bagi setiap tertuduh.

Bagaimanapun, selepas pertimbangan dibuat, Nur Melati Diana menetapkan wang jaminan RM5,000 bagi setiap tertuduh dengan seorang penjamin serta menetapkan 18 Disember ini sebagai sebut semula kes.


sumber: Sinar Harian

2 comments: