Bashar al Assad yang kejam

Presiden Bashar al Assad telah bertindak semakin kejam bagi mempastikan kekuasaan yang diwarisi oleh ayahnya Hafez al Asad sejak 11 tahun yang lalu terus berkekalan.

Sejak berlakunya kebangkitan rakyat Syria Mac 2011 yang lalu, Bashar al Assad telah membunuh lebih 8,500 orang rakyatnya sendiri (lebih 6,000 menurut PBB) dan mengakibatkan lebih 40,000 orang telah cedera. Itu tidak termasuk daripada lebih 180,000 orang rakyatnya yang dipenjarakan. Manakala lebih 20,000 orang lagi kini menjadi pelarian di Turki.

Beliau mewarisi kekejaman diktator seumpama ayahnya Hafez al Assad yang pernah memerintah Syria selama 32 tahun sehingga tahun 2001. Ayahandanya juga pernah membunuh hampir 46,000 ribu orang rakyatnya yang tinggal di Hama, Syria pada tahun 1982 dalam tempoh 27 hari sahaja. Keseluruhan penduduk yang terbunuh ini merupakan penganut Ahlus Sunnah Wal Jamaah.

Masyarakat antarabangsa harus menginsafi isu ini dan mengutuk kekejaman Bashar al Assad yang terus mendapat sokongan padu daripada Iran dan juga Hizbullah, Lubnan selain daripada mendapat bekalan senjata daripada Russia dan Cina.


Kasih seorang ayah: Seorang kanak-kanak berusia 6 tahun menemui ajal tanpa badan dan bapanya membawa kepala anaknya itu sambil meratap atas kezaliman rejim Basyar yang membunuh darah dagingnya


sumber:
http://www.facebook.com/maar.rahman?sk=wall
http://www.islamituindah.my/giliran-bashar-al-assad-semakin-hampir

9 comments:

  1. sy sbnr nyer br tau yg basyar tu dr puak syiak..sbb tu iran beria2 nk tubuhkan pasukan pengintip dan askar untuk menghalang pemberontak yg sbnr nyer terdiri drpd org sunni

    ReplyDelete
  2. ya Allah sedinya tengok mayat kanak2 ni =(

    ReplyDelete
  3. masyaallah ..teruk betullah dia org..nama aje islam tapi brgaduh sesama sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia bkn ahli sunnah wal jamaah .... tetapi dia penganut shiah !

      Delete
    2. dia bkn ahli sunnah wal jamaah .... tetapi dia penganut shiah !

      Delete
    3. dia bkn ahli sunnah wal jamaah .... tetapi dia penganut shiah !

      Delete
  4. bila ada kezaliman yg menjadi mangsa kanak-kanak dan orang tua...
    sedih melihat keadaan ini...

    ReplyDelete
  5. Becoz Syiah now that Ahlus Sunnah Wal Jamaah are the true Islam. they become afraid of their own shadow.

    ReplyDelete