Isi perut katak kanibal kejutkan saintis

Foto transparan dengan menggunakan micro-CT scanner memperlihatkan katak kecil di dalam perut katak besar. - Foto: Mirror / Dr Thomas Kleinteich, Kiel University

Foto seekor katak di dalam perut katak mengejutkan sekaligus memukau kalangan saintis biologi. Foto menakjubkan itu diambil dengan menggunakan alat micro-CT scanner.

Kanibalisme rupanya juga ada dalam dunia katak jenis Argentine Horned Frog. Fakta ini ditemui Doktor Thomas Kleinteich, yang menamakan katak itu sebagai 'meta-frog' sesuai karakteristik kanibalnya.

Katak besar yang dikaji Kleintech adalah jenis katak bertanduk yang diawet dalam alkohol. Sementara katak yang ada di dalam perutnya berukuran separuh katak utama dan diduga berjenis Lithobates pipiens.

"Tahun lalu, saya dapat menunjukkan katak bertanduk dapat menghasilkan daya lekatan yang luar biasa di lidahnya, yang digunakan untuk menangkap mangsa besar," tutur Doktor Kleinteich dari Universiti Kiel di Jerman.

"Dengan foto micro-CT ini saya dapat menunjukkan untuk kali pertamanya, mangsa itu boleh muat di dalam perut seekor katak bertanduk," sambungnya, seperti dipetik dari Mirror.co.uk, baru-baru ini.

Argentine horned frog atau Katak Bertanduk asal Argentina mempunyai mulut lebar dan boleh memakan apapun seperti serangga, cacing, cicak, ular, tikus dan juga sesama katak.

melalui foto tersebut, katak bertanduk Argentina itu menelan katak yang lebih kecil dari bahagian kepalanya terlebih dahulu.

Kepala katak kecil itu kelihatan di bahagian dalam perut, manakala kedua kakinya memanjang ke arah oesophagus dan lidah si pemangsa.



Sumber: Metrotvnews.com

1 comment: