Cahaya misteri di planet Ceres

Foto: NASA/news.com.au

Titik cahaya misteri ditemukan di permukaan planet kerdil Ceres yang terletak di antara Marikh dan Musytari. Para saintis NASA bingung kerana belum menemui pencetus munculnya titik cahaya itu. Bahkan hal ini menimbulkan spekulasi mengenai kemungkinan adanya kehidupan di planet itu.

Seperti dilapor news.com.au, Selasa (23/6/2015), titik cahaya yang cukup terang dan berwarna putih itu sudah lama dikesan di permukaan planet kerdil Ceres. Para saintis telah berusaha memecahkan misteri titik cahaya itu selama 10 tahun terakhir, namun hingga kini belum juga berhasil.

Ceres menyerupai sebuah planet kecil, namun ia tidak memenuhi kriteria sebagai planet. Foto imej terbesar yang menunjukkan titik cahaya di Ceres itu dirakam oleh Dawn, pesawat luar angkasa milik NASA.

Dalam foto yang diambil pada awal bulan ini dari ketinggian lebih dari 4300 kilometer, kelihatan bahawa titik cahaya itu berada di atas sebuah kawah yang membentang sepanjang 90 kilometer di permukaan planet gersang ini. Dari gambar tersebut juga terungkap, ada lebih banyak titik cahaya yang ditemui, dari yang awalnya diramalkan saintis. Titik cahaya terbesar menjangkau seluas 9 kilometer.

Para saintis masih mempertimbangkan beberapa pilihan pencetus titik cahaya itu. Namun setakat ini, diyakini bahawa titik cahaya itu dipancarkan oleh material yang bersifat memantulkan cahaya, seperti ais atau garam.

"Pemetaan infra merah Dawn yang jelas membolehkan para saintis untuk mengenalpasti kehadiran mineral di Ceres, dengan melihat bagaimana cahaya dipantulkan," demikian kenyataan NASA.

"Setiap mineral memantulkan satu siri gelombang panjang sinar infra merah dengan cara yang unik, dan hal ini membantu para saintis untuk menentukan komponen Ceres," tambah kenyataan itu.

Teori lain menyebut titik cahaya itu berasal dari gunung berapi, atau geyser.




Sumber: news.detik.com

No comments:

Post a Comment